Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekazaliśmy ministrowi kupony, ale dalej walczymy o Wisłę [KOMENTARZ]

Mariusz Szmidka, redaktor naczelny
Po blisko czterech latach prowadzenia przez naszą redakcję wielkiej akcji społecznej „Po drugie autostrada wodna na Wiśle”, w ramach której walczymy o odbudowanie drogi wodnej na tej rzece, jestem jeszcze większym optymistą, niż w momencie jej rozpoczęcia.

Blisko 500 artykułów, prawie 12 tysięcy kuponów z głosami poparcia, udział w konferencjach i debatach, specjalny serwis w internecie. To wszystko ma wielki sens, bo integruje mieszkańców i mobilizuje rządzących do działania.

Czytaj więcej na temat akcji "Po drugie: autostrada wodna na Wiśle"

Przekonałem się o tym podczas wizyty w naszej redakcji ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Przeczytaj rozmowę z ministrem: Marek Gróbarczyk: Jeśli wszystko pójdzie dobrze, rewitalizację Wisły zaczniemy w 2018 roku

Nasze postulaty, dotyczące powołania jednego ministerstwa odpowiedzialnego za rozwój wodnych dróg śródlądowych i przyjęcia założeń strategii rozwoju dróg rzecznych już zostały zrealizowane. Ale najbardziej jestem zbudowany realistycznym, konkretnym i perspektywicznym podejściem ministra Marka Gróbarczyka do tematu przywrócenia żeglugi na Wiśle. Nie tylko śledzi on naszą akcję, ale poprosił o dalsze wsparcie dla jego działań.

Bo wie doskonale, że za chwilę główne drogi kołowe i autostrady będą zakorkowane, dlatego trzeba rozwijać transport rzeczny, najtańszy i najbardziej ekologiczny. Nie musieliśmy go przekonywać, że odbudowanie drogi wodnej na Wiśle ma kluczowe znaczenie dla gospodarki - dla transportu rzecznego, turystyki, agroturystyki, energetyki, bezpieczeństwa przed powodzią. Ułatwi to naszym portom transportowanie ładunków i pasażerów, zwiększy ich przewóz o 40 procent i zatrudnienie o 12 tys. miejsc.

A konkretów jest sporo. Po pierwsze: na własne uszy usłyszałem, że ministerstwo już złożyło wszelkie dokumenty potrzebne do ratyfikacji międzynarodowej konwencji AGN, czyli przystąpienia Polski do europejskiej sieci dróg śródlądowych. Ma ona być ratyfikowana przez nasz parlament w tym roku. Umożliwi to dofinansowanie odbudowy Wisły z programów unijnych.

Po drugie: do końca tego roku ma być powołana osobna dla Wisły polska spółka rzeczna z siedzibą w Gdańsku lub Gdyni.

Po trzecie: jeśli wszystko dobrze pójdzie, to w 2018 roku zaczną się pierwsze inwestycje na Wiśle. Tak zaprezentowana mapa drogowa dla ratowania Wisły mnie przekonuje. Mocno jej kibicuję!

Dlatego w ramach wsparcia i mobilizowania do dalszych działań przekazałem ministrowi gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej prawie 12 tysięcy papierowych kuponów od Czytelników z poparciem dla naszej akcji. To ważny moment dla nas i prowadzonej przez nas akcji. Ale w żadnym razie nie oznacza to, że ją kończymy. Akcję będziemy kontynuować aż do momentu rozpoczęcia na Wiśle konkretnych robót, zmierzających do jej użeglowienia.

Kliknij i sprawdź szczegóły akcji!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki