Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Wielki tankowiec na...

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Wielki tankowiec na płytkiej Wiśle

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Wielki tankowiec na płytkiej Wiśle

    ©RZGW Gdańsk

    Mimo wypłycenia Dolnej Wisły, może być ona jeszcze spławna i dostępna dla nawet sporych statków śródlądowych. Kadłub dużego tankowca rzecznego RPG Stuttgart, zbudowanego w Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku, przeholowano do Gdańska w listopadzie. Po czterech dniach żeglugi, prześluzowano go w śluzie Południowej w Gdańsku Przegalinie, z Przekopu Wisły na Martwą Wisłę.
    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Wielki tankowiec na płytkiej Wiśle

    ©RZGW Gdańsk

    Kadłub doholowano do wewnętrznego poru gdańskiego, w którym Urząd Morski w Gdyni dokonał jego inspekcji, aby dopuści go do żeglugi morskiej. Potem holownik morski przeprowadził kadłub do stoczni Veka Shipbuilding BV w Werkendam, w Holandii. W holenderskie stoczni jest on wyposażany m.in. w 2 silniki fińskiej firmy Wärtsilä, dostosowane do zasilania zarówno olejem napędowym, jak i ekologicznym, skroplonym gazem ziemnym (LNG).

    Silniki będą obracać wały z dwoma nastawnymi śrubami napędowymi. Tankowiec przeznaczony jest dla belgijskiego armatora i ma pływać po Renie z ładunkami paliwa, w czarterze Shell Trading Rotterdam BV. Stocznia Veka jest większościowym udziałowcem płockiej stoczni Centromost.

    Dr Tomasz Sowiński: Wisła jest dobrem wspólnym [ROZMOWA]

    Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdański, przekazał, że pracownicy obsługi śluzy w Przegalinie przeprawili kadłub tankowca, mający imponujące wymiary, bo 95 m długości i 11,4 m szerokości, bez większych problemów. Przy czym wymiary komory śluzy mają 188,4 m długości, 11,9 m - szerokości i 3,2 m - głębokości. Żeby przeholować spory kadłub Wisłą, trzeba było zwiększyć przepływ wody za na stopniem wodnym we Włocławku, podnosząc jej poziom poprzez otwarcie przepustów w tamie. Stanowiło to jedyną możliwość bezpiecznego spławienia statku, choć ze względu na brak wyposażenia, miał on minimalne zanurzenie, projektowane docelowo i z ładunkiem aż na ponad 5 m.

    Stocznia Centromost ma zbudować do 2018 roku jeszcze 14 kadłubów tankowców reńskich, takich jak RPG Stuttgart. Podobnie, jak prototypowy, będą one holowane Wisłą do Gdańska. Dolny odcinek naszej największej rzeki może więc wciąż pełnić rolę szlaku wodnego, umożliwiającego transportowanie towarów i funkcjonowanie stoczni rzecznych.

    Autostrada wodna na Wiśle. Polska przystąpi wkrótce do konwencji AGN

    Jeszcze na początku lat 90. ubiegłego stulecia funkcjonowały stocznie i bazy remontowe statków rzecznych w Krakowie, Sandomierzu, Warszawie, Płocku, Bydgoszczy (nad ujściem Brdy do Wisły), Czarnkowie, Chełmnie, Toruniu, Tczewie, Przegalinie (obecnie Gdańsk Przegalina) i w Gdańsku na Martwą Wisłą.

    Największymi z nich były Płocka Stocznia Rzeczna, Stocznia Wisła w Tczewie (poprzednio Tczewska Stocznia Rzeczna) i Stocznia Wisła w Gdańsku (dawniej Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku Pleniewie).

    Dzisiaj Centromost w Płocku jest ostatnią dużą stocznią rzeczną nad Wisłą, po likwidacji innych.

    Utworzono ją w latach 60. ubiegłego wieku, jako przedsiębiorstwo państwowe Płocka Stocznia Rzeczna. Budowała ona seryjnie barki do przewozu ładunków masowych i kontenerów, pływające warsztaty, promy kolejowo-drogowe, statki wycieczkowe, pchacze czy lodołamacze. Na początku lat 90. ubiegłego stulecia, w związku z przemianami gospodarczymi w kraju i brakiem zamówień, stocznia zaczęła przeżywać poważne trudności i zwalniać pracowników.

    Marek Gróbarczyk: Jeśli wszystko pójdzie dobrze, rewitalizację Wisły zaczniemy w 2018 roku


    W 1998 roku jej część produkcyjną wykupił płocki Mostostal, który utworzył wspólnie z Centromorem spółkę Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku.

    Stocznia kontynuowała budowę przede wszystkim kadłubów statków rzecznych dla odbiorców zagranicznych i konstrukcji stalowych.

    Od ponad 5 lat 70 proc. akcji płockiej spółki należy do holenderskiej grupy stoczniowej Veka Shipping BV, poprzez Veka Holding Poland, co zapewnia jej stały portfel zamówień na statki rzeczne.


    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    NASZE AKCJE

    Wideo