Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Nie chcą pozwolić na dalsze zaniedbania wobec Wisły

Andrzej Radomski
Wspólne działania województw prowadzone mają być w obszarze gospodarczym i środowiskowym
Wspólne działania województw prowadzone mają być w obszarze gospodarczym i środowiskowym Andrzej Radomski
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawiło w marcu podstawowe założenia rozpisanego na 15 lat i ok. 60 mld zł Programu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych. Choć połowa przewidzianych środków przeznaczona zostanie na przywrócenie żeglowności Wiśle na odcinku między ujściem w Gdańsku i Warszawą, to jednak w ciągu 4 najbliższych lat priorytetem ma być użeglowienie Odry. Zarządy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego liczą jednak, że nie odbędzie się to ze szkodą dla królowej polskich rzek, od lat zaniedbywanej przez kolejne polskie rządy.

- Chcielibyśmy, aby obok szlaku odrzańskiego nie mniejszą uwagę ministerstwo poświęciło także dolnej Wiśle - mówi Mieczysław Struk. - Wisła to wciąż najbardziej niewykorzystany czynnik prorozwojowy zarówno dla naszego województwa, jak i dla kujawsko-pomorskiego.

Dlatego też w środę w Tczewie, podczas pierwszej w tej kadencji Sejmiku Województwa Pomorskiego wyjazdowej sesji, Mieczysław Struk i marszałek kujawsko-pomorski Piotr Całbecki podpisali deklarację woli współpracy na rzecz rewitalizacji, rozwoju i wykorzystania potencjału gospodarczego dolnej Wisły.

- Dla resortu gospodarki morskiej Odra może być w tej chwili istotna ze względu na bliskość z granicą niemiecką, ale zgadzam się z marszałkiem Strukiem, że nie należy przez to pomijać marnowanego dziś potencjału Wisły - uważa radny Czesław Elzanowski, przewodniczący Komisji Gospodarczej Sejmiku.

Czytaj więcej w temacie: Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle

O potrzebie jak najszybszego powtórnego ożywienia żeglugi na Wiśle świadczą też twarde liczby. - Sam Gdański Terminal Kontenerowy rocznie przyjmuje obecnie ok. 2 mln kontenerów - zaznacza prof. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej. - Za kilka lat liczba ta wzrośnie do 4 mln, a potem jeszcze się podwoi. Gdy dodamy do tego obciążenie terminalu w Gdyni, okaże się, że do dalszego tranzytu takiej ilości towaru nie wystarczy ani transport kolejowy, ani drogowy.

Wspólne działania obu województw prowadzone mają być w obszarach: gospodarczym i środowiskowym. Samorządy zobowiązały się do podjęcia starań na rzecz m.in. rozbudowy infrastruktury transportowej i logistycznej wzdłuż największej z polskich rzek, a także jej dalszej kaskadyzacji i uzupełnienia progu we Włocławku o kolejne. Wspólne działania przyjmą przede wszystkim postać pozytywnego lobbingu w ministerstwach i urzędach odpowiedzialnych za różne aspekty związane z Wisłą, a także np. poparcia dla deklaracji rządu o przystąpieniu do Europejskiej Umowy o Głównych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia (w skrócie AGN).

- Chcemy być dla ministerstwa partnerami - podkreśla marszałek Całbecki. - Mamy nadzieję, że porozumienie pomoże promować wśród urzędników państwowych świadomość roli, jaką gospodarczo może pełnić dolna Wisła, ale też przypominać, że rozwój wodnych dróg śródlądowych zależy od dwóch podstawowych czynników, tworzenia dobrego prawa i od mądrego inwestowania środków.

Oba samorządy podkreślają swoje doświadczenie, którym mogą podzielić się z administracją państwową. - Od 10 lat prowadzimy działania rewitalizacyjne, jak wprowadzenie programu przeciwpowodziowego dla Żuław bądź rozbudowę sieci przystani i marin w obrębie Pętli Żuławskiej - przypomina marszałek Struk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki