- Chcielibyśmy, aby obok szlaku odrzańskiego nie mniejszą uwagę ministerstwo poświęciło także dolnej Wiśle - mówi Mieczysław Struk. - Wisła to wciąż najbardziej niewykorzystany czynnik prorozwojowy zarówno dla naszego województwa, jak i dla kujawsko-pomorskiego.
Dlatego też w środę w Tczewie, podczas pierwszej w tej kadencji Sejmiku Województwa Pomorskiego wyjazdowej sesji, Mieczysław Struk i marszałek kujawsko-pomorski Piotr Całbecki podpisali deklarację woli współpracy na rzecz rewitalizacji, rozwoju i wykorzystania potencjału gospodarczego dolnej Wisły.
- Dla resortu gospodarki morskiej Odra może być w tej chwili istotna ze względu na bliskość z granicą niemiecką, ale zgadzam się z marszałkiem Strukiem, że nie należy przez to pomijać marnowanego dziś potencjału Wisły - uważa radny Czesław Elzanowski, przewodniczący Komisji Gospodarczej Sejmiku.
Czytaj więcej w temacie: Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle
O potrzebie jak najszybszego powtórnego ożywienia żeglugi na Wiśle świadczą też twarde liczby. - Sam Gdański Terminal Kontenerowy rocznie przyjmuje obecnie ok. 2 mln kontenerów - zaznacza prof. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej. - Za kilka lat liczba ta wzrośnie do 4 mln, a potem jeszcze się podwoi. Gdy dodamy do tego obciążenie terminalu w Gdyni, okaże się, że do dalszego tranzytu takiej ilości towaru nie wystarczy ani transport kolejowy, ani drogowy.
Wspólne działania obu województw prowadzone mają być w obszarach: gospodarczym i środowiskowym. Samorządy zobowiązały się do podjęcia starań na rzecz m.in. rozbudowy infrastruktury transportowej i logistycznej wzdłuż największej z polskich rzek, a także jej dalszej kaskadyzacji i uzupełnienia progu we Włocławku o kolejne. Wspólne działania przyjmą przede wszystkim postać pozytywnego lobbingu w ministerstwach i urzędach odpowiedzialnych za różne aspekty związane z Wisłą, a także np. poparcia dla deklaracji rządu o przystąpieniu do Europejskiej Umowy o Głównych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia (w skrócie AGN).
- Chcemy być dla ministerstwa partnerami - podkreśla marszałek Całbecki. - Mamy nadzieję, że porozumienie pomoże promować wśród urzędników państwowych świadomość roli, jaką gospodarczo może pełnić dolna Wisła, ale też przypominać, że rozwój wodnych dróg śródlądowych zależy od dwóch podstawowych czynników, tworzenia dobrego prawa i od mądrego inwestowania środków.
Oba samorządy podkreślają swoje doświadczenie, którym mogą podzielić się z administracją państwową. - Od 10 lat prowadzimy działania rewitalizacyjne, jak wprowadzenie programu przeciwpowodziowego dla Żuław bądź rozbudowę sieci przystani i marin w obrębie Pętli Żuławskiej - przypomina marszałek Struk.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?