Czy rok 2017 będzie przełomem dla Wisły?

    Czy rok 2017 będzie przełomem dla Wisły?

    Jarosław Popek

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    W pierwszym posiedzeniu Komitetu Sterującego uczestniczyło wielu ekspertów

    W pierwszym posiedzeniu Komitetu Sterującego uczestniczyło wielu ekspertów ©MGMIŻŚ

    Miniony rok, jeśli chodzi o sprawę użeglugowienia Wisły, zakończył się dwoma mocnymi akcentami. Czy to oznacza, że w sprawie wykorzystania transportowego naszej największej rzeki w tym roku nastąpi przyspieszenie?
    W pierwszym posiedzeniu Komitetu Sterującego uczestniczyło wielu ekspertów

    W pierwszym posiedzeniu Komitetu Sterującego uczestniczyło wielu ekspertów ©MGMIŻŚ

    Pierwszym z ważnych wydarzeń było powołanie Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych. Jego przewodniczącym został Jerzy Materna, sekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

    - Cieszę się, że realizując plany resortu możemy współpracować z przedstawicielami różnych środowisk zainteresowanych rozwojem żeglugi śródlądowej - mówił podczas pierwszego posiedzenia komitetu Jerzy Materna.


    Wiceminister podkreślił, że ważnym krokiem realizacji celów będzie przyjęcie przez Polskę Porozumienia AGN. Dokument obecnie procedowany jest w Sejmie, a jego ratyfikację planuje się do końca bieżącego roku.

    W spotkaniu wzięli udział członkowie komitetu oraz grupy roboczej.

    W skład komitetu wchodzą: wiceministrowie środowiska, rozwoju, energii oraz infrastruktury i budownictwa, przedstawiciele zarządów województw nadodrzańskich i nadwiślańskich, prezesi zarządów portów morskich, szefowie firm sektora transportowego i logistycznego, członkowie zarządów największych firm energetycznych, przedstawiciel sektora pozarządowego.

    Podczas spotkania przyjęto regulamin oraz powołano grupę roboczą Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych.

    Uczestnicy spotkania zapoznali się z działaniami resortu związanymi z przywróceniem żeglowności na śródlądowych drogach wodnych. Poznali także wyniki inwentaryzacji części składowych śródlądowych dróg wodnych. Kolejne spotkanie odbędzie się jeszcze w styczniu, co dobrze wróży planom wiślanym.

    Drugim, równie doniosłym wydarzeniem było ratyfikowanie konwencji AGN przez polski Sejm.

    Projekt dotyczy zapewnienia na objętych Porozumieniem AGN drogach wodnych na terenie Polski warunków nawigacyjnych spełniających kryteria śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, tzw. klasy E, odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności.

    Przystąpienie do Konwencji AGN jest jednym z priorytetów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Pierwszym, istotnym krokiem dla rozbudowy lub modernizacji śródlądowych dróg w Polsce było przyjęcie w czerwcu 2016 przez Radę Ministrów „Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce do roku 2020 z perspektywa do 2030” - strategicznego dokumentu określającego perspektywę tworzenia warunków do rozwoju transportu śródlądowego w Polsce. Strategia polskiego rządu wpisuje się w europejskie regulacje wyznaczone właśnie w Porozumieniu AGN.

    Te dwa wydarzenia ucieszyły środowiska, które od lat domagają się zwrócenia uwagi na korzyści, jakie płyną z wykorzystania wodnych dróg śródlądowych. Ten niewykorzystany potencjał, jeśli Skarb Państwa zainwestuje zaplanowane już pieniądze, może przynieść Polsce wiele korzyści. Czy tak się jednak stanie, przekonamy się już w tym roku...

    jaroslaw.popek@polskapress.pl

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    NASZE AKCJE

    Wideo