Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Ministerstwo chce udrożnić śródlądowe drogi wodne

Jacek Sieński
Projekt strategii rozwoju dróg wodnych Polsce do 2020 roku, z perspektywą do roku 2030, przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Został on zaprezentowany 11 kwietnia, przez kierownictwo resortu, podczas konferencji we Wrocławiu.

- W strategii chodzi przede wszystkim o osiągnięcie przez nasze śródlądowe drogi wodne parametrów przynajmniej IV klasy żeglowności, czyli głębokości tranzytowej 2,8 metra - podkreśla Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Sieć dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu ujęta jest w konwencji AGN, będącej europejskim porozumieniem o głównych śródlądowych drogach wodnych, mających międzynarodowe znaczenie. Obejmuje ona szlaki wodne przebiegające również przez obszar naszego kraju. Ministerstwo prowadzi już działania mające doprowadzić do ratyfikacji przez nas konwencji AGN. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku.

Czytaj: Wiatr w żagle naszej akcji o autostradzie na Wiśle [KOMENTARZ]

W granicach Polski znajdują się droga wodna E30, łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem, w rejonie Bratysławy, której odcinkiem jest Odra, oraz droga E40, prowadząca z Morza Bałtyckiego na Morze Czarne, z Gdańska do Warszawy, poprzez Wisłę, a następnie Narwią i Bugiem z Warszawy do Chersonia, przez Dniepr. Trzecią trasę stanowi droga E70, łącząca Holandię z Rosją i Litwą. Wiedzie ona Odrą, od wejścia do kanału Odra - Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogami Wisła - Odra, Dolną Wisłą i Szkarpawą.

Do priorytetów strategii należą osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie do europejskiej sieci szlaków wodnych E30 Odrzańskiej Drogi Wodnej, uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych na Wiśle i rozbudowa odcinków dróg wodnych E70 i E40, na trasach Odra - Wisła - Zalew Wiślany i Warszawa - Brześć oraz partnerstwo i współpraca w dziedzinie śródlądowego transportu wodnego.

Czytaj więcej o naszej akcji!

Szacunkowe koszty budowy i modernizacji wskazanych w strategii dróg wodnych, związane z uzyskaniem przez nie parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym, są zróżnicowane, w zależności od przyjętej koncepcji oraz wariantów. Wynoszą one w przypadku Odrzańskiej Drogi Wodnej, wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra - Dunaj, od 16,5 do 22,6 mld zł; Środkowej i Dolnej Wisły, od Warszawy do Gdańska, około 31,5 mld zł; Kanału Śląskiego około 11 mld i drogi wodnej Warszawa - Brześć, od 8,1 do 25,5 mld zł.

Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, stwierdził, że zainwestowane w drogi wodne środki finansowe służyć będą nie tylko żegludze, ale także innym dziedzinom gospodarki.

Chodzi tu o ochronę przeciwpowodziową, przemysł, gospodarkę komunalna, rolnictwo, leśnictwo oraz energetykę wodna. Trzeba też dodać możliwość wykorzystania dróg wodnych jako atrakcyjnych szlaków turystycznych i akwenów rekreacyjnych.

Poprawa parametrów nawigacyjnych dróg wodnych pozwoli na wzrost znaczenia i udziału żeglugi śródlądowej na rynku usług transportowych.

Zgodnie z ocenami ekspertów, do roku 2020 na Odrzańskiej Drodze Wodnej przewozy mogą się zwiększyć do 20 mln ton różnych towarów. W perspektywie długoterminowej transport ładunków na drodze wodnej E30 wzrośnie do 25 mln ton. Po pierwszym etapie prac regulacyjnych na Dolnej Wiśle przewozy towarów barkami w relacjach porty morskie - porty śródlądowe mogłyby osiągnąć ilościowo około 7,8 mln ton.

- Przygotowywane przez nasz zarząd inwestycje, związane z poprawą bezpieczeństwa powodziowego w regionie Dolnej Wisły, wpisują się w zamierzenia Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przedstawione na konferencji prasowej we Wrocławiu - stwierdził Stanisław Otremba, p.o. dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Planujemy analizę, z modelowaniem, przystosowania rzeki Wisły na odcinku od Włocławka do ujścia do Zatoki Gdańskiej do kaskady dużej i małej, co jest przyczynkiem do osiągnięcia przez rzekę IV klasy żeglowności. Inwestycje przewidziane w ramach II etapu Programu Żuławskiego 2030, takie jak budowa nowych lodołamaczy, odbudowa 19 ostróg na Wiśle, poprawią nie tylko stan bezpieczeństwa powodziowego w regionie dolnej Wisły, ale również wpłyną znacząco na poprawę warunków żeglugowych. W realizację tych zamierzeń ministerstwa wpisuje się dobiegający końca remont Bydgoskiego Węzła Wodnego w Bydgoszczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki