Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piotr Skiba: Kolej jako kręgosłup

Piotr Skiba
Dzięki węzłom przesiadkowym, a także dzięki dostosowaniu do trasy nowej linii kolejowej niektórych tras autobusowych możemy zbudować system komunikacji publicznej z prawdziwego zdarzenia.

Jego kręgosłupem będą linie kolejowe - obecna linia SKM i nowa trasa, a także linie tramwajowe. Linie autobusowe powinny być jego dopełnieniem. Przeanalizujmy miejsca, w których mogą powstać węzły przesiadkowe.

Wiadukt Osowa. Przystanek pod wiaduktem w ciągu ul. Kielnieńskiej to znakomity punkt dla mieszkańców części Osowej, ale także dla Chwaszczyna, Kielna czy nawet Szemudu. Obowiązkowo w pobliżu powinien powstać parking oraz, najlepiej na samym wiadukcie, przystanki autobusowe. Jeżeli PKM będzie kursować wystarczająco często w godzinach szczytu, można zaryzykować skrócenie trasy lub ograniczenie częstotliwości kursowania autobusów nr 171, łączących Chwaszczyno z Oliwą.
Stacja Osowa. Najważniejsza dla całej Osowej, Wysokiej i Barniewic. Kolejny parking. Zmiany w kursowaniu linii nr 169 powinny się wiązać z powstaniem nowej linii autobusowej funkcjonującej wokół dzielnic.

Rębiechowo. Sprawna kolej to nie tylko gwarancja szybkiego dojazdu z Gdańska i Gdyni do lotniska. Przecież niedaleko jest Banino - skomunikowane z Wrzeszczem poprzez linię 126. Jestem przekonany, że kolejką będzie się jeździć dużo szybciej i wygodniej! To także miejsce na parking dla mieszkańców Miszewa lub nawet Przodkowa. Dodałbym tu jeszcze krótką linię autobusową dochodzącą z Klukowa.
Matarnia. Przystanek ma być zlokalizowany na wysokości centrum handlowego i połączony z nim kładką nad obwodnicą. Potrzebny będzie parking, choć częściowo wykorzystać można parking przy marketach. Przydałaby się krótka linia autobusowa, która spinałaby Złotą Karczmę z blokami Matarni, autobusy na tej linii podwoziłyby mieszkańców na peron kolejki.

Efektem budowy PKM powinna być mniejsza liczba autobusów na ul. Słowackiego. Podobnie jak i na ul. Kartuskiej, ponieważ po raz kolejny kolej zatrzymuje się tuż koło osiedla Wiszące Ogrody, na tyłach Auchan i Leroy Merlin. To miejsca na parking dla kierowców z Kokoszek, a także z Leźna.
Kolejne centra przesiadkowe będą się już wiązać z integracją linii kolejowej z tramwajami. Dopóki nie zostanie rozstrzygnięte, w jaki sposób nastąpi integracja, trudno opisać styk obu systemów. Jednak zarówno w Brętowie, gdzie linia kolejowa przekroczy ul. Rakoczego, jak i obok pętli Abrahama powstać powinny węzły umożliwiające wjazd tramwajów na linię PKM lub choćby wygodną przesiadkę.
Do omówienia zostaje przystanek "Niedźwiednik", który będzie zlokalizowany nad ul. Słowackiego. Warto się zastanowić, czy należy utrzymywać autobusy 136 i 183, skoro szybkie pociągi będą kursowały przez Zaspę i Wrzeszcz do Gdańska Gł.? Zwłaszcza że czas dojazdu do centrum będzie trwał tylko kilka minut (pięć do sześciu do Wrzeszcza i ok. 10 do centrum). Na pewno się jednak przyda dowozowa linia autobusowa, która woziłaby pasażerów z wyżej położonych części Niedźwiednika aż pod same schody prowadzące na perony.

W wielu metropoliach Europy Zachodniej (Berlin, Londyn...) system komunikacji miejskiej oparty jest na "kręgosłupie", jakim jest komunikacja szynowa (metro, tramwaje, kolej miejska). Zasada jest prosta - kolejka dojeżdża do węzła przesiadkowego, z którego po dwóch lub trzech minutach odjeżdża autobus rozwożący mieszkańców w głąb osiedla. Ten system coraz sprawniej funkcjonuje m.in. w Warszawie, a przedstawiona tu analiza wskazuje, że dzięki budowie PKM ma szansę i powinien na dobre zaistnieć w Trójmieście. Po to także po to by odebrać dyżurnym malkontentom argument, że nowa kolej będzie tylko wozić powietrze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki