Żaglowiec El-Mellah to okazały, trójmasztowy żaglowiec o długości 110 m i szerokości 14,5 m. Najwyższy maszt sięga wysokości 54 m. Dzięki trzem tysiącom metrów kwadratowych ożaglowania, El-Mellah może rozwinąć prędkość 17 węzłów przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta.
Autorem koncepcji i projektu technicznego żaglowca jest inż. Zygmunt Choreń, jeden z najwybitniejszych konstruktorów statków żaglowych na świecie, projektant m.in. Daru Młodzieży.
Czytaj więcej na temat
Stępkę pod budowę żaglowca położono w lutym 2015 roku, a na morze El-Mellah wyszedł w lipcu 2017 roku. 21 października tego samego roku w Gdańsku podniesiono na żaglowcu banderę algierską, natomiast 17 listopada o godz. 15:31 El-Mellah wypłynął z Gdańska do portu w Algierze. Dziewiczy rejs przebiegł bez zakłóceń. W drodze do Algieru El-Mellah zawinął do portu w Corunie (Hiszpania).
Załodze algierskiej towarzyszy w pierwszym rejsie ośmiu wysoko wykwalifikowanych członków ekipy technicznej z Polski.
Podniesienie bandery na żaglowcu El-Mellah
Żaglowiec będzie służył kadetom Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej w Tamenfoust do celów szkoleniowych i reprezentacyjnych, będzie również uczestniczył w regatach międzynarodowych. Szkolenie załogi El-Mellaha przeprowadzono w Akademii Morskiej
w Gdyni.
Żaglowiec powstał w Stoczni Remontowa Shipbuilding, projekt budowy koordynował CENZIN (Grupa PGZ). Wartość kontraktu to ponad 40 mln euro.
Wodowanie "El-Mellah" w stoczni Remontowa Shipbuilding
Wideo: Tomasz Kubik
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?