Uchwała w tej sprawie będzie procedowana przez radnych na sesji 27 lutego. Jeśli zostanie przegłosowana, w życie wejdzie jeszcze przed wakacjami.
- Strefy płatnego parkowania, które obowiązują na terenach naszych miast, mają jeden cel. Służą rotacji miejsc i zapewnieniu ochrony interesu mieszkańców – mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Wyzwania, z którymi miasta się dziś mierzą i które znalazły odzwierciedlenie w nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, polegają na tym, że w śródmieściach miast, a dokładniej – w miejscach, gdzie są generatory ruchu, funkcjonująca strefa płatnego parkowania nie spełnia swojej podstawowej funkcji. Dlatego w ustawie pojawił się zapis, umożliwiający wprowadzenie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Zapewni ona rotację miejsc i ochroniony zostanie interes mieszkańców. Bardzo często jest dziś tak, że mieszkańcy Głównego czy Starego Miasta wracają z pracy i nie mają możliwości zaparkowania pod domem.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku objąć ma Główne i Stare Miasto oraz Długie Ogrody.
Znaleźć ma się wewnątrz obszaru wyznaczonego przez ulice graniczne:
- Okopową,
- Wały Jagiellońskie,
- Hucisko,
- Targ Rakowy,
- Podwale Grodzkie,
- Wałową,
- Ołowianka,
- Na Stępce,
- Dziewanowskiego,
- Angielską Groblę i
- Podwale Przedmiejskie (z wyłączeniem tej ulicy).
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązywać będzie również
- na ulicy 3 Maja na odcinku od Cmentarza Nieistniejących Cmentarzy do posesji nr 9 (budynek Gdańskiego Urzędu Pracy).
Będziemy płacić więcej i przez 7 dni w tygodniu
Pierwsza godzina postoju w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania kosztować ma 5,50 zł. Druga – 6,60 zł, trzecia – 7,20 zł, a każda kolejna – 5,50 zł. Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu, w godz. 9-20.
Miesięczny abonament za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania wynieść ma 800 zł. Będzie on upoważniał do parkowania również w pozostałych strefach płatnego parkowania. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą dla nich roczne abonamenty w cenie 120 zł.
- Ustalenie wysokości stawki poprzedziła szczegółowa analiza miejsc parkingowych – mówi Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Do badań wybraliśmy 16 ulic, zarówno tych leżących w strefie płatnego parkowania, jak i poza nią, które charakteryzowały się wszystkimi występującymi w Śródmieściu generatorami ruchu, czyli od przedszkoli i szkół, przez miejsca pracy, aż po restauracje, teatry. Z badań wynikło, że średni wskaźnik rotacji na tych ulicach wynosi ok. 5 pojazdów na miejsce parkingowe. Wprowadzając Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania zależałoby nam, żeby wskaźnik rotacji wzrósł do 7 pojazdów na miejsce parkingowe. Wartość jednego punktu wskaźnika rotacji obliczyliśmy na ok. 2 zł. Uwzględniając dodatkowo wskaźnik zajętości miejsc parkingowych, wyszła nam zalecana stawka, jaka powinna być w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, czyli 5,50 zł.
Droższe parkowanie ma być już wkrótce także w dotychczasowych strefach płatnego parkowania. Pierwsza godzina kosztować ma 3,90 zł (do tej pory było 3,30 zł), druga – 4,60 zł, trzecia – 5,50 zł, a każda kolejna – 3,90 zł. Opłata za miesięczny abonament wzrośnie do 550 zł.
Wprowadzenie numeru rejestracji i opłaty za motocykl
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli. Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w strefach płatnego parkowania będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane w lokalu, znajdującym się w strefie płatnego parkowania lub sąsiadującym z nią.
Zmiany w funkcjonowaniu stref płatnego parkowania obejmą również osoby niepełnosprawne. Takie osoby (kierowca lub osoba przewożona) z kartą parkingową oraz kartą „N+” będą mogły bezpłatnie zaparkować w strefie płatnego parkowania na dowolnym miejscu postojowym. Karta „N+” wydawana będzie na osobę, a nie na pojazd. Pozwoli to na transport osób niepełnosprawnych, również dzieci, przez ich opiekunów różnymi pojazdami. Dlatego, aby otrzymać kartę „N+”, nie będzie konieczne posiadanie pojazdu oraz zdolności do jego prowadzenia. Do posługiwania się kartą „N+” uprawnione będą osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności zarówno ruchowej, jak i neurologicznej oraz narządu wzroku.
Projekt uchwały ws. utworzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania będzie procedowany na najbliższej sesji Rady Miasta, 27 lutego. W marcu zakupionych zostanie 30 nowych parkomatów. Następnie, we wszystkich parkomatach, także tych dotychczasowych, wdrożymy nowe funkcje, m.in. płatność BLIK-iem. Przewidujemy, że Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania wejdzie w życie wraz z początkiem sezonu turystycznego – podsumowuje Piotr Grzelak.
Gdańsk nie jest pierwszym miastem, w którym pojawi się Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Zrobił to już m.in. Kraków (godzina postoju w ścisłym centrum kosztuje tam 6 zł) i Poznań (7 zł za pierwszą godzinę parkowania).
Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?