Końcówka ubiegłego roku zapisała się w Porcie Gdynia przekazaniem gdańskiej firmie Zwar-Bud terenu na którym w ciągu czterech miesięcy zostaną wyburzone cztery zdekapitalizowane stare budynki portowe oraz stacja transformatorowa.
- Rok 2017 zamykamy dobrym… początkiem nowej inwestycji w postaci rozpoczęcia przygotowań do budowy nowego terminala promowego - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Jest to zadanie o wielkim znaczeniu i dzięki takim inwestycjom Port Gdynia będzie zupełnie nowym portem. Zarazem stwarzamy nowoczesne warunki do pracy nowym operatorom promowym, którzy na pewno trafią do naszego portu
Zwar-Bud przygotuje miejsce pod budowę nowego publicznego terminalu promowego. Jego budowa ma zakończyć się za około trzy lata. Budowa nowego terminalu to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych - wchodzących na rynek żeglugowy - promów pasażerskich o długości do ok. 240 m, a zastosowane rozwiązania mają zapewnić uniwersalność obsługi statków. W ramach przedsięwzięcia powstanie również dwupoziomowa rampa, której położenie będzie można dostosować do wysokości promu. Sprawną obsługę pasażerów zapewni galeria pasażerska z łącznikiem wejściowym - dostosowujące się mechanicznie do różnego umiejscowienia wejścia na statki.
Budowa nowego publicznego terminalu promowego to niezbędna inwestycja dla rozwoju Autostrady Morskiej Gdynia - Karlskrona. Przebudowana zostanie część Nabrzeża Polskiego oraz Nabrzeża Fińskiego i powstanie nowoczesny budynek pasażerski z pełną infrastrukturą socjalno-biurową, magazyn i place manewrowe z wyprowadzeniem do układu drogowego oraz dostępnością kolejową. Inwestycja ma zagwarantowane środki unijne. Szacunkowy koszt brutto przekracza 200 mln zł.
Na przełomie stycznia i lutego 2018 roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę przebudowy układu komunikacyjnego w obrębie Węzła Ofiar Grudnia ’70, co jest integralną częścią realizowanej inwestycji. Natomiast w drugim kwartale roku 2018 ruszą pierwsze prace budowlane w tym zakresie.
200 mln zł kosztować ma budowa terminalu dla większych promów i statków
Budowa terminalu promowego usytuowanego bliżej centrum miasta jest jednym z głównych elementów strategii rozwoju gdyńskiego portu. Jej celem jest Port Gdynia jako uniwersalny port multimodalny, logistyczny węzeł transportowy korytarza północ - południe, zdolny do kreowania przewag rynkowych. Strategia zakłada utrzymanie jego uniwersalnego charakteru i dalszy zrównoważony rozwój na trzech głównych rynkach ładunkowych: kontenerowym, ro-ro, w tym promowym, oraz masowym.
Przeczytaj także:
Dywersyfikacja przeładunków zwiększa atrakcyjność oferty portu i zmniejsza uzależnienie od wahań koniunkturalnych na poszczególnych rynkach. Główne przedsięwzięcia to dostosowanie parametrów infrastruktury portu do prognozowanych wielkości i typów statków oraz umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia statków o parametrach Baltmax, nowy terminal promowy w Gdyni jako element Autostrady Morskiej Gdynia-Karlskrona, zagwarantowanie możliwości obsługi największych statków pasażerskich, możliwość obsługi ładunków petrochemicznych w relacjach eksport-import, utrzymanie zdolności finansowej do realizacji długofalowej polityki rozwojowej.
Wszystko na temat
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?