Inwestycja na zapleczu Nabrzeża Wiślanego zrealizowana została wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.
Przestrzeń, w której realizowane będą przeładunki to nowoczesna hala z wbudowanymi ścianami oporowymi, w której możliwy będzie przeładunek ponad 23.000 ton zboża. Konstrukcja składa się z lekkiego szkieletu stalowego, powlekanego 2 warstwami materiału elastycznego i ścian oporowych. Możliwe jest składowanie w niej zboża do wysokości 6 m, a śruty do 8 m.
- Jesteśmy firmą o ugruntowanej pozycji w branży przeładunków morskich. Szacujemy, że nowo oddana inwestycja pozwoli nam na obsłużenie dodatkowego miliona ton towarów w Gdańsku, co znacząco zwiększy nasze moce przeładunkowe i tym samym staniemy się silnym graczem w Porcie w Gdańsku. Jedynym czynnikiem ograniczającym aktualnie rozwój naszej firmy jest wyeksploatowane Nabrzeże Wiślane o parametrach nieodpowiadających współczesnym potrzebom. Mamy nadzieję, że wybrana w drodze przetargu firma budowlana podoła zadaniu w sposób zapewniający ciągłość przeładunków. Zakończenie inwestycji z uwzględnieniem nowego układu torowego i dróg dojazdowych pozwoli nam na osiągniecie przeładowywanego wolumenu w Gdańsku na poziomie 3,5 mln ton ładunków rocznie. – mówi Paweł Zastawny, prezes firmy Speed.
- Dzięki tej inwestycji możliwości Portu Gdańsk w zakresie transportu i przeładunku zbóż oraz pasz z pewnością wzrosną. Ponadto tranzyt ładunków w związku z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym zostanie usprawniony, będzie przebiegał płynniej – mówi Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
Oprócz magazynu o pow. 4000 m 2 powstał plac o powierzchni 8000 m 2 z systemem oczyszczania wód opadowych umożliwiającej przeładunki, których odcieki mogą stanowić problem dla środowiska naturalnego takie jak złom, siarka, fosforyty; magazyn 4500 m2 pod chemię neutralną w tym nawozy sztuczne, sodę kaustyczną oraz około 15000 m2 placów składowych i manewrowych.
Dotychczas firma realizowała przeładunki zboża (234 tys. ton w 2022 r.) głównie w oparciu o nabrzeża Portu w Gdyni. Od dziś będzie to możliwe na dużo większą skalę również w Porcie w Gdańsku. Firma szacuje, że dzięki uruchomieniu magazynu w Gdańsku będzie przeładowywać w 300 tys. ton zboża rocznie.
W pierwszych 10. miesiącach 2023 roku firma przeładowała łącznie 2,2 mln ton towarów, z czego w Gdańsku było to 1,4 mln ton, a w Gdyni 819 tys. ton. Najwięcej w Gdańsku spośród grup ładunkowych przeładowano węgla (556 ty. ton), koksu (314 tys. ton) i złomu (196 tys. ton).
Speed dzierżawi w Porcie Gdańsk teren o powierzchni 5,3 hektara na którym realizuje przeładunki towarów sypkich, min. koksu porafineryjnego, koksu, węgla, złomu, sody, kruszywa. Łączna wartość inwestycji zrealizowanych w Porcie Gdańsk w latach 2019-2023 ze środków własnych firmy to ponad 34 mln złotych.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?