Marek Długosz, dyrektor MSPiR SAR w Gdyni, poinformował, że SAR 3000 z Północnej jest trzecim i ostatnim z serii trzech takich bliźniaczych statków ratowniczych. Budowę dwóch pierwszych, noszących nazwy Orkan i Pasat, kończy Stocznia Marynarki Wojennej SA w Gdyni.
Zostały one zwodowane i ochrzczone w tym roku. Statki te dostarczone będą służbom SAR w ramach Programu Rozwoju Służb Ratownictwa Morskiego na lata 2007-2010, finansowanego z budżetu państwa. Wejście do służby tych statków zakończy realizację programu. Dotychczas w jego ramach zbudowano i zmodernizowano także stacje ratownicze w Świnoujściu, Darłowie, Ustce i Sztutowie, zakupiono dwa ciężarowe samochody terenowe dla brzegowych stacji ratowniczych. Natomiast najnowszy statek SAR 3000 budowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, z dofinansowaniem z Unii Europejskiej.
Statki SAR 3000 zastąpią przestarzałe duże kutry R-17 i R-27, które zostaną wycofane z eksploatacji i sprzedane. Będą one bazować w Świnoujściu, Ustce i Helu.
Projekt koncepcyjny statku SAR 3000 wykonało biuro Naval Engineering & Design NED w Gdańsku z Grupy Remontowa, a projekt techniczny - PPU Prorem w Gdańsku. Jego kadłub, z blach ze stopów lekkich, ma długość 37 m, szerokość - 8,1 m i zanurzenie - 2,5 m.
SAR 3000 może operować w każdych warunkach pogodowych na południowym obszarze Bałtyku. W jego rufowym rejonie kadłuba znajdzie się wnęka ze slipem dla pneumatycznej ratowniczej łodzi motorowej RIB, z której można ją szybko zwodować, niezależnie od warunków pogodowych. Łódź ma podpływać do statków, szalup, jachtów albo rozbitków na tratwach. Statek ma także kamery noktowizyjne i termowizyjne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?