Polityka komunikacyjna władz Gdańska od kilku lat polega na maksymalnym wyprowadzeniu z centrum miasta transportu kołowego na rzecz szynowego. Dlatego rok 2017 nadal będzie stał pod znakiem rozbudowy linii tramwajowych, które mają zachęcić do przesiadki z samochodów szczególnie mieszkańców południowych dzielnic miasta. Już obecnie mieszka w nich blisko 100 tys. osób, czyli więcej niż np. w całym Słupsku.
Największe szanse na rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 roku ma tzw. Nowa Bulońska Północna. Będzie ona przedłużeniem otwartej we wrześniu 2015 roku linii łączącej Siedlce i Piecki-Migowo. W listopadzie władze miasta rozpoczęły proces wykupu 11 ha gruntu pod inwestycję, głównie ogródków działkowych. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska aplikować będzie o wsparcie tej inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jeśli się uda, to budowa będzie się mogła zacząć najprawdopodobniej w drugiej połowie roku.
Gdańsk wykupuje grunty pod budowę Nowej Bulońskiej
Przypominamy, że NBP zaczynać się będzie od skrzyżowania ulic Bulońskiej i Myśliwskiej, skąd pobiegnie w kierunku południowym, by połączyć się na Jasieniu z ul. Kartuską, przecinając wcześniej ul. Stolema. Trasa, która ma mieć 2,8 km długości, będzie kończyć się węzłem przesiadkowym, który powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Jabłoniowej. Na linii zaplanowano pięć przystanków.
Do czerwca gotowy ma być z kolei projekt Nowej Warszawskiej, za który odpowiada firma Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska. Przygotowana dla tej inwestycji dokumentacja obejmuje budowę dwutorowej linii tramwajowej od al. Havla do projektowanego węzła integracyjnego „Ujeścisko”, przystanków tramwajowych i równolegle do nich autobusowych, a także drogi rowerowej oraz sieci wodno-kanalizacyjnej.
Nowy system komunikacyjny na południu Gdańska ma dopełnić ulica Nowa Jabłoniowa - w jej przypadku zrezygnowano jednak z poprowadzenia linii tramwajowej na rzecz buspasów. Projekt NJ to jednak dalsza przyszłość. Gotowy ma być najpóźniej w pierwszym kwartale 2018 r.
Wraca projekt Nowej Jabłoniowej [MAPA]
Nieprędko raczej doczekamy się także budowy kontrowersyjnej trasy Gdańsk-Południe Wrzeszcz, która zaczynać się w okolicach przychodni SwissMed na ul. Jaśkowa Dolina i prowadzić do al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. Kwestia GP-W przez wiele miesięcy mocno rozgrzewała gdańską opinię publiczną. Władze z raczej kiepskim skutkiem próbowały przekonywać sceptycznych do niej mieszkańców na serii spotkań, a ci zasypywali urzędników listami protestacyjnymi. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy najbardziej sprzeciwiają się puszczeniu tramwaju pod ich oknami, w ramach akcji protestacyjnej obwiesili nawet swoją ulicę czarnymi flagami. Obecnie trwa badanie dwóch wariantów przebiegu trasy, a dokładniej tego w którym miejscu ma ona wchodzić w al. Grunwaldzką (przez wspomnianą ulicę BGW albo ul. Do Studzienki).
Kiedy powstanie Nowa Politechniczna? Budowa się opóźnia
Burzliwe spotkanie z mieszkańcami Gdańska ws. trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [ZDJĘCIA]
W nadchodzącym roku pasażerowie doczekać się za to mają unowocześnienia taboru. Jeszcze w styczniu ZKM ma rozpisać przetarg na 15 niskopodłogowych, dwukierunkowych pojazdów standardowej długości. Na ten cel ZKM planuje przeznaczyć ok. 112 mln zł. Niewykluczone w dalszej perspektywie 2017 r. jest też zamówienie kolejnych 18, ale dłuższych tramwajów. W tym wypadku poza środkami będzie też konieczne porozumienie z ZTM, bo jednocześnie trzeba by wydłużyć kilka przystanków.
Przetarg na remont linii tramwajowej na gdańskich Stogach
O nowych inwestycjach rozmawiamy z Pawłem Mrozkiem, urbanistą ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej [ROZMOWA]
Jest Pan entuzjastą planów rozbudowy linii tramwajowych, realizacja której z nich jest najważniejsza?
W mojej ocenie to Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Mieszkańcy dzielnic tzw. Górnego Tarasu wciąż nie mają godnego połączenia komunikacją publiczną z miejscami pracy we Wrzeszczu czy Oliwie. Wielka szkoda, że Politechnika Gdańska nie chciała zaangażować się w ten projekt. Linie tramwajowe na terenie kampusów w zachodnich miastach, np. w Grenoble, działają znakomicie. To właśnie trasa GP-W ma stanowić fundament dla nowego systemu tramwajowego, na który składają się także Nowa Bulońska Północna czy Nowa Warszawska.
Wielu mieszkańców Moreny czy Wrzeszcza tramwaju pod swoimi oknami jednak nie chciało. Ci z ul. Bohaterów Getta osiągnęli nawet sukces - pod decyzję środowiskową badany jest też wariant przez ul. Do Studzienki...
No i na tych protestach straciliśmy przynajmniej rok czasu w procesie tworzenia tej trasy. Nie może być tak, że interes grupy ludzi z jednej ulicy blokuje inwestycję ważną dla całego miasta. Mam nadzieję, że tramwaj pojedzie kiedyś ul. Bohaterów Getta. To szansa nie tylko transportowa, ale też na dobre przestrzenie publiczne i rewitalizację tej części Górnego Wrzeszcza.
2017 rok pod znakiem wielkich inwestycji drogowych w Gdańsku
Zobacz też jak miałaby wyglądać trasa GP-W
Trasa GP-W
Wideo: materiały miasta
Warto przeczytać też nasz zimowy poradnik samochodowy
- Miejsca Obsługi Podróżnych. To trzeba wiedzieć
- Jak [b]przewozić narty? Uchwyt na narty czy box dachowy?
- Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?[/b]
- Akumulator zimą. To trzeba wiedzieć
- Zimowy wyjazd poza granice Polski. O czym trzeba pamiętać?
- Jak przewozić dzieci w foteliku? Jak zamontować fotelik?
- Kobiety i mężczyźni za kierownicą. Kto lepiej sobie radzi?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?