Naprawa sieci ciepłowniczej może trwać kilka dni. Czy mieszkańcy mają szansę na zmniejszenie rachunków za ogrzewanie i ciepłą wodę?

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Mieszkańcy miast wobec zdarzających się trudności z dostępem do mediów, muszą wykazywać się nie tylko cierpliwością, ale też poczuciem humoru
Mieszkańcy miast wobec zdarzających się trudności z dostępem do mediów, muszą wykazywać się nie tylko cierpliwością, ale też poczuciem humoru arch. czytelnika/PPG
Na osiedlach miejskich co jakiś czas dochodzi do awarii sieci ciepłowniczej. Najpoważniejsze z nich, jak ta, która dotknęła właśnie mieszkańców ogromnego osiedla Ruda w Warszawie, może spowodować wyłączenie centralnego ogrzewania i dostaw ciepłej wody. Postanowiliśmy sprawdzić, czy a jeśli tak, to w jaki sposób taka awaria może odbić się na rachunkach mieszkańców.

Spis treści

Od kilku dni francuska Veolia zajmująca się dystrybucją ciepła w Warszawie stara się uporać z poważną awarią swojej sieci, która obejmuje jedno z największych warszawskich osiedli na Bielanach. Prawdopodobnie do 27 kwietnia mieszkańcy SBM Ruda, wskutek prowadzonych prac, będą pozbawieni dostaw ciepłej wody, jak również ogrzewania. Czy mogą liczyć na niższe rachunki, skoro dostawca nie jest w stanie wywiązać się ze swego podstawowego obowiązku? Sprawa nie jest prosta.

Dostawca ciepła musi wywiązać się z podstawowego obowiązku

Jak udało się nam ustalić, administracja osiedla monitoruje sytuację (cokolwiek to znaczy), za to sam dostawca, przez nikogo nie niepokojony, nie ma obowiązku redukować wystawianych rachunków. Kłopot w tym, że ma on dostarczyć we wskazanych okresach odpowiednią ilość mocy grzewczych i tylko za to powinien otrzymać pieniądze. Co jednak jeśli tego nie zrobi?

Administracja spółdzielni lub wspólnoty powinna złożyć wniosek o zmniejszenie rachunków

Aby była jakakolwiek szansa na zmniejszenie rachunków mieszkańców, wniosek w tej sprawie musi wysłać administracja w imieniu całej wspólnoty lub (jak w tym przypadku) spółdzielni. Dopiero po zapoznaniu się z nim dostawca mediów podejmie decyzję, czy wobec konkretnej sytuacji, mieszkańcom należą się upusty w rachunkach w rachunkach czy nie; za przecież niedostarczone ciepło i wodę. Jest jeszcze jeden problem – chodzi o bieżące zużycie mediów.

Trzeba spuścić „rdzawiankę”. Nie ma co liczyć na rabat

Podczas większości awarii kanalizacyjnych czy ciepłowniczych, zdarza się, że z kranu leci tzw. rdzawianka – mniej lub bardziej brudna woda, której nie powinno się używać, a na pewno nie powinno się jej pić. Aby z kramu zaczęła lecieć przezroczysta ciecz, użytkownik musi odczekać dłuższą chwilę, co oczywiście generuje jej większe zużycie. Czy mieszkaniec osiedla ma szansę na redukcję rachunku z tego tytułu? Niestety nie. Chyba że dostawca mediów zaproponuje wspaniałomyślnie, w ramach rekompensaty, jakiś ogólny rabat.

O czym należy pamiętać, podczas awarii wodociągów i sieci przesyłowej?

Mieszkańcy, podczas awarii sieci wodno–ściekowej i ciepłowniczej powinni też wystrzegać się odkręcania kurków z ciepłą wodą, ponieważ indywidualnie przypisane zegary (liczniki) nie rozróżnią w tym przypadku wody ciepłej od zimnej, a jedynie strumień ciepła przypisany do konkretnego licznika. Warto zatem pilnować się i nie odkręcać mechanicznie obydwu kurków, wszak temperatura mieszanki, tak czy owak pozostanie niska, a przyzwyczajenie z okresu przed awarią wpłynie na wysokość rachunku za media. Radzimy też, przynajmniej na czas awarii, zakręcić ogrzewanie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu