53 proc. żywności marnuje się w gospodarstwach domowych, czego powodem bywa też niewłaściwa interpretacja oznaczeń przydatności do spożycia umieszczanych na produktach.
Dlatego Auchan we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności chce zwiększyć świadomość swoich klientów w tym zakresie.
Od 15 do 31 października br. sieć prowadzi kampanię edukacyjną, z której można się dowiedzieć, że produkt oznaczony symbolem "najlepiej spożyć przed" można bezpiecznie spożyć także po wskazanym terminie, po uprzednim sprawdzeniu jego jakości.
Inaczej rzecz ma się w przypadku oznaczenia "należy spożyć do" – wskazana na opakowaniu data mówi o końcu przydatności produktu do spożycia.
Na potrzeby kampanii przygotowano grafiki, gdzie dla produktów z opisem "najlepiej spożyć przed" wybrany został symbol PLAY, a "należy spożyć do" symbolizuje znak STOP.
- Do zobrazowania obu oznaczeń wykorzystane zostały zdjęcia produktów spożywczych, tak by dzięki skojarzeniom łatwiej zapadały w pamięć - czytamy w komunikacie.
Przedstawiciele sieci handlowej podają, że to nie pierwsze działanie na rzecz niemarnowania żywności i życia w duchu zero waste.
Dorota Patejko, dyrektor ds. Komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska, wyjaśnia, że przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest jedną z aktywności w ramach strategii #Auchan2022. - W roku 2019 wprowadziliśmy na przykład promocję -50% na produkty z krótkim terminem ważności. Tylko w ciągu jednego roku obniżyliśmy straty w produktach spożywczych o 30% - mówi.
- Najnowsza akcja „Oznaczenie ma znaczenie” to nasz kolejny krok mający na celu ograniczenie marnowania żywności. W ten sposób edukujemy i wspieramy w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych, które w sposób realny przyczynią się do realizacji tego celu – dodaje Dorota Patejko.
Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, przypomina, że misją organizacji jest ratowanie żywności przed zmarnowaniem i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym.
- Mamy nadzieję, że trend less waste będzie w kolejnych latach wzrastał. Aby tak się stało, niezbędna jest edukacja klientów. Liczymy, że podjęta wspólnie z siecią Auchan akcja ułatwi konsumentom interpretację oznaczeń i pozwoli uratować wiele produktów spożywczych przed zmarnowaniem. – mówi prezes Borowski.
Dane Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wskazują, że marnujemy rocznie 1,3 miliarda ton żywności. To strata ok. 1/3 produkowanej żywności, w czasach gdy aż 821 milionów ludzi na świecie głoduje. Taka ilość byłaby wystarczająca, aby wyżywić wszystkich Polaków przez 66 lat!
Z danych dotyczących sytuacji Polski (nieaktualizowane od 12 lat) wynika, że marnujemy 9 milionów ton żywności rocznie. W Unii Europejskiej powstaje 88 milionów ton odpadów spożywczych, o wartości 143 miliardów euro.
Gospodarstwa domowe generują 53 proc. strat, 19 proc. - przetwórstwo, 12 proc. - gastronomia, 11 proc. - przetwórstwo, 5 proc. powstaje podczas sprzedaży.
W świetle najnowszego raportu dotyczącego marnowania żywności w Polsce - na podstawie badań Instytutu Kantar Millward Brown przygotowanego na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności (2018) – 42 osobom badanym na 100 zdarza się wyrzucać żywność. Najczęściej: pieczywo, owoce, wędliny i warzywa.
Dlaczego marnujemy żywność? Bo zakupy robimy za duże, bez planu, w roztargnieniu, brakuje nam nawyku czytania etykiet.
Jest to także wynik braku odpowiedniej wiedzy na temat prawidłowego przechowywania żywności oraz sposobów na ponowne wykorzystanie resztek z posiłków.
Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wyrzucania żywności są:
- przekroczenie terminu ważności,
- zbyt duże zakupy
- zakup produktu o niewłaściwej jakości
- zbyt duże porcje posiłków
- niewłaściwe przechowywanie żywności.
16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?