Publiczny transport zbiorowy to jeden z podstawowych filarów wspierających zrównoważony rozwój regionu, który w sposób znaczący wpływa na poziom społeczno-gospodarczej aktywności mieszkańców. Do takich wniosków doszli urzędnicy z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku i dodają, że warunkiem pełnego wykorzystania tego potencjału jest dostarczenie podróżnym pełnej informacji na temat rozkładów jazdy poszczególnych przewoźników oraz właściwa i szybka reakcja organizatorów i przewoźników na zmieniającą się sytuację na rynku.
W środę w Gdańsku podpisano list intencyjny dotyczący wdrożenia w obszarze województwa wspólnego dla wszystkich organizatorów transportu, operatorów i przewoźników – systemu poboru opłat za przewozy w transporcie zbiorowym oraz jednolitej informacji pasażerskiej. Podpisali się pod nim przedstawiciele SKM, PKP, Metropolitarnego Związku Komunikacyjnego i samorządów. W tym również Słupska.
Cel to stworzenie systemu informacji pasażerskiej i poboru opłat integrującego poszczególne podsystemy na poziomie konkretnych gmin.
– Takie rozwiązanie zapewni pasażerom możliwość realizowania podróży na podstawie jednolitego, zintegrowanego biletu elektronicznego – w relacjach i przy wykorzystaniu środków transportu dowolnych przewoźników publicznych, którzy przystąpią do tego systemu – informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. Odrębne bilety pozostaną, bo program to przede wszystkim integracja systemów taryfowych.
Podróżni natomiast zyskają narzędzie elektroniczne w postaci aplikacji lub karty transportowej, za pomocą której uzupełnią np. bilet miesięczny na konkretną linię MZK w Słupsku i pociąg SKM relacji Słupsk-Lębork oraz wybrane autobusy metropolii. Co ciekawe, w pierwszej kolejności z korzyści systemu powinni zacząć czerpać mieszkańcy z tej część województwa. Właśnie w Słupsku planowane jest uruchomienie programu pilotażowego z uwagi na wielkość sieci MZK.
Jest wystarczająco duża, aby skutecznie przetestować jego działanie w praktyce i na tyle mała, by nie wiązało się to z dużymi kosztami. Jednak to, co może podkopać cały pomysł, to zapis mówiący o tym, że SKM Trójmiasto, czyli filar, na którym opiera się komunikacja regionalna, zastrzega sobie możliwość wycofania się z projektu. Wynika to z planów wprowadzenia analogicznego systemu, który przygotowuje PKP, a który ma działać na terenie całego kraju.
Zobacz także: Nowy rozkład jazdy w Słupsku
Przeczytaj także na GP24
- Tanie luksusowe samochody od celników - gp24.pl
- Słupszczanie witali Nowy Rok z prezydentem miasta
- Sztorm w Ustce. Barbara szaleje na Pomorzu
- Zima stulecia. Zobacz nasze unikatowe zdjęcia
- W Słupsku powstają nowe osiedla. Zobacz zdjęcia
- Rok w biznesie. Najważniejsze wydarzenia gospodarcze
- Wypadek koło Redzikowa. Trzy osoby w szpitalu
- Minął rok w słupskim szpitalu. Najważniejsze wydarzenia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?