To już piąta ekspozycja przygotowywana przez Muzeum Narodowe w Gdańsku (Będomin jest jego częścią) we współpracy z Biblioteką Polską w Paryżu. Nadsekwańska placówka szczyci się wspaniałymi zbiorami, m.in. ksiąg i dzieł sztuki, niestety, boryka się z brakiem środków na ich konserwację. Ratunkiem jest projekt realizowany we współpracy z gdańskim Muzeum Narodowym. Przewiduje on odnawianie w Polsce wybranych eksponatów, a następnie prezentowanie ich na wystawach czasowych. W ten sposób w Polsce można było zobaczyć m.in. zbiór konterfektów królewskich oraz twórczość Bolesława Biegasa, znakomitego artysty, który dzisiaj, jak się wydaje, bardziej jest znany na Zachodzie niż w ojczyźnie.
Początki biblioteki - o czym przypominają organizatorzy wystawy - sięgają lat 30. XIX w. i wiążą się ściśle z losami Wielkiej Emigracji. Placówka została bowiem powołana do życia przez polskich uchodźców, którzy po upadku powstania listopadowego osiedlili się na stałe w Paryżu. To właśnie tutaj skupiało się wtedy polskie życie umysłowe i kulturalne, i w jakiejś mierze polityczne.
Biblioteka Polska została założona w 1838 r. Jej księgozbiór powstał z połączenia zbiorów Towarzystwa Literackiego i jego dwóch wydziałów: Historycznego i Statystycznego oraz kolekcji Towarzystwa Pomocy Naukowej.
W Polsce zbiory książnicy nie są szerzej znanej, stąd każda okazja, by się z nimi zapoznać, warta jest uwagi. Nie inaczej jest z obiektami pokazywanymi na wystawie "Za mundurem panny sznurem", gdzie można obejrzeć cykl 30 akwarel Sylwestra Zielińskiego "Ubiór wojska polskiego", prezentujący wprowadzone w 1810 r. wzory mundurów armii Księstwa Warszawskiego.
Według tradycji, akwarele te powstały na zamówienie króla saskiego i księcia warszawskiego Fryderyka Augusta. Uważa się je za jedno z cenniejszych źródeł ikonograficznych epoki Księstwa Warszawskiego. Dzięki nim możemy zobaczyć przekrój uniformów żołnierskich, poczynając od naczelnego wodza, a na szeregowym fizylierze kończąc.
O autorze prac, Sylwestrze Zielińskim, wiadomo niewiele. Nieco szczegółów dostarcza notka Edwarda Rastawieckiego, zamieszczona w III tomie "Słownika malarzów polskich", mówiąca, że Zieliński urodził się w 1781 r. w Warszawie, a nauki pobierał w pracowni Marcelego Bacciarellego, założonej jeszcze przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego jako zalążek przyszłej akademii malarstwa. Zieliński był pod wrażeniem twórczości niewiele od siebie starszego Aleksandra Orłowskiego i zapewne za jego sprawą zaczął w swoich pracach koncentrować się na tematyce wojskowej. Okazał się przy tym twórcą na tyle biegłym, że zyskał nie tylko uznanie, ale i klientów.
Prezentowany w Będominie album "Ubiór wojska polskiego" jest, jak się wydaje, jednym z najważniejszych osiągnięć Sylwestra Zielińskiego, zarówno artystycznych, jak i prestiżowych. Do zbiorów Biblioteki Polskiej album ten trafił na mocy testamentu kolekcjonera Macieja Wodzińskiego, który najprawdopodobniej nabył go z masy spadowej po zmarłym w 1827 r. Fryderyku Auguście.
Oprócz paryskich akwarel, w Będominie można zobaczyć obrazy, ryciny, mundury, broń białą i palną, archiwalne dokumenty i mapy, pochodzące ze zbiorów własnych Muzeum Hymnu Narodowego, a także użyczone przez Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Muzeum Narodowe w Kielcach oraz Muzeum Okręgowe w Toruniu.
Wystawę "Za mundurem panny sznurem. Umundurowanie żołnierza polskiego Księstwa Warszawskiego" można oglądać do 31 sierpnia 2013 r.
Wolisz spędzić wieczór w domu przed telewizorem? Nie wiesz, co jest emitowane? Sprawdź program telewizyjny!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?