Partner serwisu
    SPECJALNE WYDANIE PLUS.DZIENNIKBALTYCKI.PL
    Kup prenumeratę cyfrową i czytaj więcej o najważniejszych wydarzeniach w regionie!

    Skutki nawałnicy na Pomorzu odczuwalne będą latami...

    Rozwiń

    Skutki nawałnicy na Pomorzu odczuwalne będą latami...

    Czy można było przewidzieć tragedię i jak działa system ostrzegania? W starostwie nie przesłano dalej alertów, bo było po godz. 15. Do tego obraz po kataklizmie. Mamy dla Was zdjęcia i wideo.

    Oświetlenie samochodowe jest ważne

    Oświetlenie samochodowe jest ważne

    Materiał partnera zewnętrznego

    Dziennik Bałtycki

    Oświetlenie samochodowe jest ważne
    Oświetlenie samochodowe obok układu hamulcowego i kierowniczego jest jednym z najważniejszych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Noc i częste, niekorzystne warunki atmosferyczne wystawiają nasz wzrok na próbę i do tego należy się przygotować.
    Oświetlenie samochodowe jest ważne
    Polskie przepisy zobowiązują kierujących do używania oświetlenia przez całą dobę, w ciągu całego roku. W dzień podczas dobrej przejrzystości powietrza, można używać świateł do jazdy dziennej, jednak po zmroku, należy używać świateł mijania. Światła do jazdy dziennej, w razie opadów deszczu lub śniegu, trzeba również zmienić na światła mijania.

    Jazda na światłach drogowych w terenie zabudowanym i przy obecności oświetlenia ulicznego jest zabroniona. Podobnie w przypadku oślepiania innych użytkowników drogi lub maszynisty na przejeździe kolejowym albo kierującego pojazdem komunikacji wodnej. Pamiętajmy także, aby wyłączyć światła drogowe niezwłocznie, gdy zrobi to kierujący pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka.
    Przednich świateł przeciwmgłowych można używać nie tylko podczas mgły, ale też w razie intensywnych opadów śniegu lub deszczu. Można również z nich korzystać podczas jazdy drogą krętą po zmroku w czasie dobrej przejrzystości powietrza.



    Ograniczenia dotyczą jednak stosowania tylnych świateł przeciwmgłowych. By nie razić innych kierowców, można używać ich tylko w razie mgły tak gęstej, że widoczność spada poniżej 50 metrów. Odległość tę kierujący musi ocenić sam, a pomóc w tym mogą słupki ustawione przy drodze. Gdy widoczność się poprawi należy światła te niezwłocznie wyłączyć.

    Nasz pojazd powinien również posiadać sprawne:

    •co najmniej dwa światła hamowania,
    •kierunkowskazy do sygnalizowania zawczasu i wyraźnie zamiaru zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy,
    •światła awaryjne do sygnalizowania postoju pojazdu podczas awarii,
    •barwy białej światło cofania
    •oświetlenie tablicy rejestracyjnej.



    Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami każdy pojazd, który został dopuszczony do ruchu, musi mieć sprawne oświetlenie. Dotyczy to wszystkich świateł zamontowanych w samochodzie. One mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo. Dlatego warto systematycznie światła kontrolować. Jeżeli podczas kontroli drogowej policjant stwierdzi awarię, może zatrzymać dowód rejestracyjny. Potem jest on przesyłany do starosty (wydziału komunikacji), który pojazd rejestrował. Policjant dodatkowo opisuje przyczynę zatrzymania tego dokumentu, a kierowcy wydaje pokwitowanie i ewentualnie zezwolenie na używanie tego pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania.
    Aby odzyskać zatrzymany dowód rejestracyjny należy w odpowiednim starostwie (wydziale komunikacji) wypełnić wniosek i przedłożyć go wraz pokwitowaniem wydanym przez policję. W niektórych przypadkach niezbędnym będzie zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, potwierdzającym usunięcie przyczyny zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Za wydanie zatrzymanego dokumentu nie pobiera się opłat.

    Przeciętna trwałość standardowych żarówek wynosi około 600 do 900 godzin. Te o zwiększonej wydajności mogą mieć żywotność krótszą nawet o połowę w stosunku do standardowych odpowiedników. Aby uniknąć zatrzymania dowodu rejestracyjnego z powodu przepalonej żarówki, lepiej wozić w samochodzie ich zapasowy komplet. Zestawy żarówek i bezpieczników nie są drogie. Najtańsze, z żarówką H4 lub H7, można kupić już za około 10 – 15 zł. Jeżeli natomiast chcemy kupić żarówki renomowanych firm, musimy liczyć się z kosztami na poziomie od 50 zł za podobny zestaw.

    Do wymiany żarówki możemy być zmuszeni nocą, w miejscu, gdzie nie ma oświetlenia. Dlatego warto wcześniej zapoznać się z budową naszego auta i sposobem wymiany poszczególnych żarówek, a także wozić ze sobą latarkę.
    Światła należy systematycznie sprawdzać, a nie jest to trudne i każdy kierowca może to zrobić samodzielnie. Wystarczy obejść samochód dookoła i sprawdzić kolejno działanie wszystkich żarówek, włączając poszczególne światła. Żarówki światła stopu można łatwo sprawdzić stając tyłem do ściany i obserwując, czy ich światło odbija się od niej podczas naciskania pedału hamulca. Niektóre samochody są wyposażone w kontrolki awarii świateł zewnętrznych, które informują kierowcę, że któraś z żarówek nie świeci. Sprawdzenie właściwego ustawienia reflektorów lepiej powierzyć specjaliście w stacji kontroli pojazdów lub odpowiednio wyposażonym warsztacie.



    Jeżeli sami zdecydujemy się na wymianę przepalonej żarówki, będziemy musieli pokonać drogę do jej zaczepu, a w niektórych modelach nie jest to takie proste. Gdy to już się uda, należy pamiętać, aby nie dotykać jej szklanej główki gołymi palcami. W ten sposób nanieślibyśmy na nią tłuszcz ze skóry, a żarówka bardzo szybko znów by się przepaliła.
    Najlepiej jednak wymieniać żarówki podczas przeglądu okresowego, a po wymianie niezwłocznie sprawdzić ustawienie świateł.
    Nie możemy ingerować w zasadę działania oryginalnych lamp samochodu. Dopuszczalny jest montaż dodatkowych reflektorów lub zastosowanie lepiej oświetlających drogę żarówek (o ile posiadają znak homologacji), pamiętając że mogą one mieć krótszą trwałość.
    W większości państw Europy musimy jeździć na światłach przez cały rok.
    Jeśli o tym zapomnimy, to musimy liczyć się z mandatem. Jego wysokość będzie bardzo różna w zależności od tego, w jakim państwie zdarzy nam się wpadka, np.:

    •na Łotwie trzeba będzie zapłacić równowartość 7 euro,
    •na Węgrzech – 35 euro.
    •na Słowacji i w Czechach zapłacimy już 60 euro,
    •w Dani – 135 euro
    •w Estonii nawet 190 euro,
    •w Norwegii nie mniej niż 265 euro.



    Należy mieć na uwadze, że w przypadku zagranicznego kierowcy policjant nie wystawi mandatu kredytowanego. Trzeba będzie uregulować go na miejscu, a tylko w nielicznych państwach można liczyć na to, że będziemy mogli zapłacić kartą. Niewiele da nam również nieprzyjęcie mandatu lub odwołanie się od niego. Rozprawa sądowa, jeśli do niej dojdzie, odbędzie się w miejscu popełnienia wykroczenia i nie będzie to tego samego dnia. Poza tym możliwości obrony prawie do zera ograniczy nam bariera językowa, a usługi miejscowego reprezentanta zapewne będą drogie.
    Najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów jest więc dokładne zapoznanie się z obowiązującymi w danym państwie przepisami.
    Pamiętajmy, że prawidłowe i sprawne światła samochodu zdecydowanie pozytywnie wpływają na nasze bezpieczeństwo. Dbajmy o nie.


    Krzysztof Chmielewski
    Kierownik Wydziału Działalności
    Pozaegzaminacyjnej



    Czytaj także

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      MISTRZOWIE SMAKU Wielki plebiscyt gastronomiczny - głosowanie rozpoczęte!

      MISTRZOWIE SMAKU Wielki plebiscyt gastronomiczny - głosowanie rozpoczęte!

      Lody Roku 2017. Kto prowadzi w naszym plebiscycie? [WIDEO]

      Lody Roku 2017. Kto prowadzi w naszym plebiscycie? [WIDEO]

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Letnie inwestycje drogowe na Pomorzu. Gdzie utrudnienia w ruchu?

      Letnie inwestycje drogowe na Pomorzu. Gdzie utrudnienia w ruchu?

      Gry On Line - Zagraj Reklama