Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mosty: Przejazd kolejowy będzie bezpieczny

Robert Gębuś
Marcin Kapela/Archiwum
Najprawdopodobniej za dwa tygodnie ruszy budowa rogatek na przejeździe kolejowym w podlęborskich Mostach, a w przyszłym roku możliwe, że stanie tam peron. W planach samorządów pojawiła się również przebudowa dworca w Lęborku. Głównym tematem spotkania samorządowców z przedstawicielami PKP PLK była jednak sprawa zabezpieczenia przejazdu w Mostach. Przypomnijmy, że w kwietniu br. doszło tam do katastrofy kolejowej. Skład SKM uderzył w ciężarówkę. Zginęły dwie osoby.

- Ustaliliśmy, że kolej sfinansuje budowę rogatek, a samorządy pokryją koszty instalacji oświetlenia i monitoringu - wyjaśnia Wiktor Tyburski, starosta lęborski.

W pierwszej wersji to samorządy miały zapłacić za rogatki, a PKP PLK za budowę oświetlenia i monitoringu. Samorząd nie może jednak finansować infrastruktury kolejowej. Stąd obie strony zamieniły się zadaniami. - Koszty są podobne. Doszliśmy do porozumienia - mówi Leszek Lewiński z PKP PLK w Gdyni.

- Prace przy rogatkach powinny ruszyć za około dwa tygodnie.

Poczytaj więcej o sporze o przejazd w Mostach

Samorządy, które reprezentuje starostwo powiatowe, zapłacą za swoją część inwestycji. Koszty, które poniosą samorządy, wahają się pomiędzy 130 a 150 tys. zł. Poniesie je starostwo powiatowe, gmina Nowa Wieś Lęborska i miasto Lębork. - Rzeczywiste koszty budowy będą jednak znane dopiero po przetargu - tłumaczy Tyburski.

Samorządowcy przedstawili również przedstawicielom PKP PLK wizję budowy peronu w Mostach. - PLK zobowiązały się, że przedstawią warunki techniczne i przybliżone koszty - tłumaczy Tyburski.
To, czy peron w Mostach stanie, w dużej mierze zależy od spółki SKM, która byłaby jego głównym użytkownikiem. Starostwo wysłało do spółki odpowiednie pismo w tej sprawie.

Szacunkowy koszt budowy peronu to około 2 mln zł. Pieniądze miałyby wysupłać samorządy. - Tyle kosztowało wybudowanie peronu Gdańsk Stadion - mówi Tyburski.

Podczas rozmów poruszono także sprawę ewentualnego przebudowania przejścia podziemnego na dworcu w Lęborku, tak by można było dostać się na peron z ulicy Żeromskiego, oraz sprawę przekazania przez PKP na rzecz miasta Lębork terenu, na którym znajduje się rozładownia węgla. - To interesujące projekty. Warto się nad nimi pochylić - uważa Lewiński.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki