Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metropolitalne Debaty w Olivii. II debata „Dziennika Bałtyckiego”: Metropolia i mobilność [relacja, wideo, zdjęcia]

Maciej Pietrzak
Metropolitalna Debata w Olivii, 2 marca 2018 r.
Metropolitalna Debata w Olivii, 2 marca 2018 r. Piotr Hukało
„Chcemy metropolii na Pomorzu” to hasło cyklu debat, organizowanych przez redakcję „Dziennika Bałtyckiego”, we współpracy z Olivia Business Centre i Stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. W piątek, 2 marca 2018 r., odbyła się druga debata tego cyklu.

O komunikacji i mobilności w piątek dyskutowali w ramach drugiej metropolitalnej debaty „Dziennika Bałtyckiego” przedstawiciel rządu, samorządowcy i eksperci.

Debatę rozpoczęli i wszystkich gości powitali gospodarz miejsca Maciej Grabski, prezes Olivia Buisness Centre oraz jej organizator i pomysłodawca redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego" Mariusz Szmidka.
- Chcieć to móc, dlatego naszą ambicją jest doprowadzenie do utworzenie silnej metropolii na Pomorzu - podkreślił red. Mariusz Szmidka. - Ale metropolii rozumianej jako zjednoczona siła miast, solidarność gmin, wspólnota idei oraz interesów. Jestem przekonany, że utworzenie metropolii wpłynie na jeszcze szybszy rozwój Pomorza, transportu zbiorowego, mobilności jego mieszkańców, edukacji, przestrzeni biurowej, bazy noclegowej, ale też ochrony środowiska i naszych walorów turystycznych. Słowem poprawi jakość życia mieszkańców Pomorza - stwierdził redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego".

Dyskusja, którą moderował red. Jarosław Zalesiński, rozpoczęła się od kwestii tego, jakie są priorytety w dziedzinie transportu dla metropolii na Pomorzu. Minister Smoliński podkreślał, że podstawowym problemem w Polsce jest niekorzystna struktura transportu.

- Jeszcze chociażby 40 lat temu 80 proc. transportu towarów odbywało się koleją, dziś w niemal takim stopniu dominuje drogowy transport dóbr. Jeśli tego nie zmienimy, nigdy nie dogonimy Europy Zachodniej. Musimy rozwijać transport kolejowy i wodny. Ludzie się bogacą, przybywa samochodów, budowa nowych dróg nigdy za tym nie nadąży. Statystyki pokazują, że coraz chętniej jeździmy koleją, ale ciągle na mapach połączeń, także na Pomorzu jest mnóstwo białych plam. Dużo połączeń publicznych na Kaszubach zostało w ostatnich latach zlikwidowanych - tłumaczył minister Smoliński.

- Liczba połączeń nie determinuje przyrostu pasażerów. Przekonaliśmy się o tym na przykładzie PKM. Zrezygnowanie z 30 proc. wstępnie planowanych linii które miałaby obsługiwać i wzmocnienie pozostałych, czyli optymalizacja, okazała się kluczem dzięki któremu PKM święci sukcesy. Dla przypomnienia: Pomorzanie najchętniej w kraju podróżują koleją, u nas jeden mieszkaniec średnio odbywa 27 podróży w ciągu roku, w skali kraju 15. Warto też zauważyć, że w części gmin - np. Kolbudach czy Przywidzu, nie musi być połączeń kolejowych, bo świetnie funkcjonują linie autobusowe - odpowiadał marszałek Świlski.

Na pytanie, jak ewentualna ustawa o metropolii dla Pomorza pomogłaby w kwestii transportu, paneliści zgodnie podkreślali, że 174 mln zł jakie region zyskałby w ten sposób z podatku dochodowego, pozwoliłoby np. na rozwiązanie kwestii wspólnego biletu, którego koszt to 70 mln zł.

Ryszard Świlski

Dyr. Damszel-Turek podkreślała, że ustawa znacznie ułatwiłaby planowanie przestrzenne na poziomie gmin.

Magdalena Kołodziejczak, wójt gm. Pruszcz Gdański miała żal do przedstawiciela rządu, że za region dla pilotażowej ustawy metropolitalnej wybrano Śląsk, a nie Pomorze, bo nasz związek metropolitalny stworzył już dla niej dobrą bazę.
- Skoro związek działa tak świetnie, to czemu 3-4 lata temu nie wprowadzono takiej ustawy? - komentował min. Smoliński.

Sporo emocji wywołała także kwestia wspólnej platformy biletowej dla Pomorza, nad którą pracuje spółka InnoBaltica. Jej prezes, Krzysztof Rudziński zaznaczał, że coś takiego jak „wspólny bilet” w obecnym stanie prawnym nie może istnieć. Ramy, w jakich funkcjonuje bowiem transport miejski i kolejowy, są zupełnie inne.

- My chcemy zintegrować platformy sprzedaży wszystkich pomorskich środków transportu. Posługując się jednym nośnikiem np. smartfonem czy karta miejską będzie można odbyć podroż chociażby z Chojnic na Hel. System wybierze też najtańszą opcję podróży. Ma być dla pasażera przejrzyściej i wygodniej - tłumaczył Rudziński.

Krzysztof Rudziński

Metropolitalna Debata w Olivii, 2 marca 2018 r.
Metropolitalna Debata w Olivii, 2 marca 2018 r.

„Chcemy metropolii na Pomorzu” to hasło cyklu debat, organizowanych przez redakcję „Dziennika Bałtyckiego”, we współpracy z Olivia Business Centre i Stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Pierwsza z nich odbyła się w OBC 22 stycznia i zakończyła się podpisaniem przez 33 samorządowców, polityków i przedstawicieli świata biznesu deklaracji na rzecz utworzenia związku metropolitalnego na Pomorzu.

Tematem drugiego spotkania była chyba najważniejsza dla mieszkańców sprawa w kontekście myślenia o metropolii, czyli transport.

Panelistami drugiej debaty byli:

  • Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury
  • Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego
  • Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska
  • Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański
  • Krzysztof Rudziński, prezes spółki InnoBaltica
  • Marcin Wołek, radny Gdyni, specjalista od spraw komunikacyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki