W dobie pandemii, gdy brak jasnych perspektyw prowadzenia biznesu i na szali leży być albo nie być wielu – zwłaszcza małych – firm, profesjonalne wsparcie zewnętrznych doradców okazuje się często niezbędne.
Spektrum pozwala skorzystać z eksperckiej wiedzy, by poszerzyć ofertę i rynki zbytu, przyczynić się do zwiększenia przychodów czy zwiększyć konkurencyjność produktową. Doradcy, z firm akredytowanych w programie ARP, pomogą też usprawnić działanie przedsiębiorstwa czy poprawić jakość procesów. Głównym celem programu jest wzrost konkurencyjności pomorskich MŚP do roku 2023 w efekcie utworzenia kompleksowego systemu świadczenia usług doradczych w regionie.
Jedną z firm i instytucji otoczenia biznes akredytowaną w tym programie jest Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów.
– Wspieramy firmy, które chcą skorzystać z możliwości dofinansowania doradztwa, już na etapie przygotowania dokumentacji i procesu zgłoszenia do programu. Następnie nasi eksperci świadczą bezpośrednio usługi doradcze w ustalonym zakresie – mówi Jolanta Szydłowska, wiceprezes zarządu GFKM.
Wydawać by się mogło, że czas niepewności związanej ze skutkami pandemii nie sprzyja pracy nad planami rozwoju firmy. Warto jednak wykorzystać ten czas na „przejrzenie” i udoskonalenie biznesu.
– Gdy jako przedsiębiorcy przestajemy na chwilę działać i zaczynamy „tylko” myśleć i analizować, wydaje się nam, że nie pracujemy. Tymczasem analiza i pogłębiona refleksja są niezbędne, by wyciągnąć konstruktywne wnioski, stworzyć plan działania i dzięki przemyślanym posunięciom wyprowadzić firmę na prostą i ją rozwinąć. Zdolność analizy ograniczają często niedostateczne kompetencje w niektórych obszarach zarządzania biznesem, np. związane z finansami, marketingiem czy sprzedażą oraz emocje, które towarzyszą nam, gdy sytuacja na rynku jest niepewna, a firma zagrożona – mówi Lucjan Śledź, członek zarządu i dyrektor ds. finansowych GFKM, ekspert zarządzania strategicznego i finansowego.
Czy i jakie koszty ograniczyć? Czy i w co w obecnej, trudnej sytuacji inwestować? Czy negocjować warunki kredytu z bankiem? A może zaciągać nowy kredyt, by ratować lub rozwijać biznes? Jak dostosować ofertę do nowych warunków? Czy to odpowiedni czas, by wprowadzać nowe usługi lub produkty? Czy wzmocnić działania marketingowe, czy raczej je ograniczyć? To tylko niektóre pytania, które stawiają sobie dzisiaj przedsiębiorcy.
– Gdy nie wiemy, czego konkretnie potrzebujemy lub czy nasz pomysł jest dobrze ukierunkowany, potrzebny jest ktoś, kto spojrzy na firmę z zewnątrz, z góry, czyli kompleksowo. Chłodne oko eksperta pomoże ocenić sytuację i nadać kierunek działaniom – podsumowuje Lucjan Śledź z GFKM.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?