Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotos testuje nowe gatunki ciężkiej ropy. Surowiec sprowadza przez Naftoport

JKL
Lotos testuje nowe gatunki ciężkiej ropy. Surowiec sprowadza przez Naftoport
Lotos testuje nowe gatunki ciężkiej ropy. Surowiec sprowadza przez Naftoport mat. prasowe
W tym roku rafineria Lotosu, przerabiająca głównie średnio zasiarczoną ropę rosyjską REBCO, zwiększyła import ropy transportowanej tankowcami z innych kierunków. Tylko w pierwszym kwartale Lotos przerobił 550 tys. ton ropy innych gatunków niż rosyjska, bałtycka i litewska. Przede wszystkim to ciężka, mocno zasiarczona ropa arabska. Cenowo porównywalna z ropą rosyjską REBCO, tańszą z kolei od nisko siarkowej ropy Brent z Morza Północnego. W niedługim czasie do Gdańska może trafić nawet jeszcze cięższa i bardziej zasiarczona ropa z Kanady.

Za 3 lata pozwoli na to nowa instalacja koksowania, powstająca w ramach programu EFRA.

- Nowoczesne instalacje rafineryjne pozwalają nam na podejmowanie przerobu różnych gatunków ropy, a także ich mieszanek - mówi Marek Herra, dyrektor produkcji Grupy Lotos SA. - Dzięki elastyczności operacyjnej możemy poznawać technologicznie różne rodzaje surowca, ale przerób każdej nowej ropy musi być dla nas opłacalny. Najlepsza jest taka ropa, która, przerabiana wraz z ropą REBCO, daje najwięcej najbardziej opłacalnych produktów, na które jest duży popyt.

Ropa rosyjska jest dla rafinerii surowcem odpowiednim dla jej instalacji, a więc najlepsze są dla gdańskiej rafinerii ropy naftowe o właściwościach zbliżonych do rosyjskiej. Można je osiągnąć poprzez mieszanie różnych gatunków surowca.

Sprowadzanie ropy z coraz to nowych kierunków ułatwia sąsiedztwo Naftoportu, który także korzysta na zwiększonych zamówieniach Lotosu.

Pierwsze sześć miesięcy tego roku przyniosło rekordowe przeładunki paliw płynnych w gdańskim porcie, których obsłużono przy nabrzeżach ponad 7 milionów ton, tj. o ponad 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, który dla przypomnienia był trzecim w kolejności tak dobrym rokiem w historii portu w tej grupie ładunkowej.

Warto przy tym nadmienić, że taki rezultat jeszcze nigdy dotąd, nawet w rekordowym dla paliw roku 2010, nie został osiągnięty po zaledwie 6 miesiącach roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki