Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Literacki Sopot 2017. Święto literatury w kurorcie [ZDJĘCIA, PROGRAM]

Henryk Tronowicz
Literacki Sopot 2017 - zdjęcia z czwartku
Literacki Sopot 2017 - zdjęcia z czwartku Przemek Świderski
Rozpoczął się festiwal Literacki Sopot 2017. W czwartek w ramach wydarzenia odbyły się m.in. targi książki, literacki piknik dla dzieci i młodzieży oraz spotkanie z cyklu "Nominowani do NIKE" z Arturem Domosławskim.

W piątek 18 sierpnia 2017 r. program dorocznej imprezy Sopot Literacki, w tym roku poświęcony głównie literaturze hiszpańskojęzycznej, stał pod znakiem debaty zatytułowanej „Europa wspólnotowa i narodowa. Dwie filozofie: Miguel de Unamuno i José Ortega y Gasset”. Na debatę, która zgromadziła liczne grono słuchaczy w Państwowej Galerii Sztuki, przybyło troje profesorów z Madrytu i Alicante: dr socjologii Maria Isabel Ferreiro Lavedán, dr nauk politycznych Javier Zamora Bonilli oraz dr nauk prawnych Manuel Menéndez Alzamora. Moderatorem była Dorota Leszczyna.

Rozpoczynając obrady, prof. Bonilli wyraził słowa najgłębszego smutku i żalu w związku z czwartkowym zamachem terrorystycznym w Barcelonie, który pochłonął (według informacji znanych w momencie rozpoczęcia debaty) 13 ofiar śmiertelnych i ponad sto osób rannych.

Zabierając głos w przedmiocie obrad, goście z Madrytu kolejno naświetlali ideowe postawy i różne - najczęściej skrajnie przeciwne - stanowiska, jakie przed stu laty reprezentowali Miguel de Unamuno (1864 - 1936) i o blisko 20 lat młodszy od niego Ortega y Gasset (1883 - 1955). Intelektualny spór między tymi wybitnymi myślicielami po dziś dzień traktowany jest w Hiszpanii za jeden z najważniejszych rozdziałów w dziejach najnowszych ojczyzny Cervantesa.

Między obu filozofami dochodziło do ostrej wymiany poglądów. Ortega był zdecydowanym entuzjastą kultury europejskiej. Unamuno jego entuzjazmu nie tylko nie podzielał, ale w pewnym momencie zaliczył Ortegę do grona „głupców europejskich”. Ortega widział w przyszłych Stanach Zjednoczonych Europy szansę na przełamanie kryzysu zarówno w skali europejskiej, jak i kryzysu w samej Hiszpanii, która - po porażce w wojnie ze Stanami Zjednoczonymi w roku 1898 - utraciła pozycję światowego mocarstwa. Unamuno optował za walorami mistycznego ducha Hiszpanii. Pragnął kultywować etos symbolizowany przez św. Jana od Krzyża i św. Teresy z Avili. „Inne narody – pisał Unamuno – dały kulturze instytucje i książki; my daliśmy duszę. Św. Teresa jest tyle samo warta, co wszelki instytut, co wszelka »Krytyka czystego rozumu«”. Unamuno opowiadał się za ideą szaleństwa. Twierdził, że właśnie szaleństwo niegdyś doprowadziło Hiszpanię do wielkości, do której by nie osiągnęła, gdyby nie śmiałe morskie podróże wspaniałych odkrywców. I chociaż, gdy był młodszy, ogłosił śmierć Don Kichota, później bohatera powieści Cervantesa przeprosił.

Z kolei Ortega w „Medytacjach o Don Kichocie” (1914) pisał, że filozofia niemiecka stworzyła etykę, Anglicy politykę, Hiszpanii przypadły sukcesy w kształtowaniu estetyki.

Przypominanie i interpretowanie dzisiaj zawziętych sporów między Unamuno a Ortegą uzmysławia, że kontrowersje wokół wartości, za którymi opowiadał się jeden i drugi z filozofów nie tracą aktualności w latach funkcjonowania Unii Europejskiej

LITERACKI SOPOT 2017- PROGRAM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki