Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koronawirus a szkoła. Jak gdańscy uczniowie oceniają nauczanie na odległość? Raport dotyczący zdalnej edukacji

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Uczniowie gdańskich szkół są zadowoleni z formy zdalnego nauczania, wymuszonej przez epidemię koronawirusa, choć jednocześnie czują się przeciążeni materiałem. Oprócz tego wielu z nich nie ma wiedzy o możliwości pomocy ze strony szkół w kwestii zorganizowania sprzętu komputerowego do nauki.

Młodzieżowa Rada Miasta Opola wraz z Radą Dzieci i Młodzieży przy Ministerstwie Edukacji Narodowej wystąpiły do młodzieżowych rad miast o przeprowadzenie wśród uczniów w ich miastach ankiet dotyczących stanu zdalnego nauczania. W Gdańsku na pytania ankiety odpowiedziało 2166 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. O ankiecie powiadomiono Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Raport uczniów dotyczący zdalnego nauczania

Z wyników ankiety wynika m.in., że ponad jedna trzecia ankietowanych uczniów pozytywnie ocenia formę nauczania prowadzoną przez ich nauczycieli. Aż 86 proc. uczniów podaje, że ich szkoły korzystają z ujednoliconego systemu platform do zdalnego nauczania. Ponad połowa badanych pozytywnie ocenia komunikację z nauczycielami.

Niemal 60 proc. uczniów czuje się jednak przeciążona materiałem. Około połowa uczniów przyznaje, że nie potrzebuje w nauce pomocy rodziców. 68 proc. przyznaje, że ma problem ze sprzętem komputerowym i połączeniem internetowym. Aż 73 proc. uczniów nie wiedziało, że może liczyć na pomoc szkoły w wypożyczeniu komputera, a 71 proc. nie wiedziało, czy szkoła dysponuje takim sprzętem dla uczniów.

- Ponad połowa uczniów oceniła dobrze lub przeciętnie stan edukacji w Gdańsku, negatywnie oceniło kilkanaście proc. - mówi Jakub Kuras, młodzieżowy gdański radny oraz uczeń klasy drugiej Zespołu Szkół Łączności. - Z raportu wynikają następujące wnioski. Z jednej strony przeładowanie materiału i prac domowych. Uczniom wydaje się, że mają więcej zadań domowych niż w normalnym, tradycyjnym nauczaniu.Wiceprezydent Piotr Kowalczuk miał zwrócił na to uwagę dyrektorom placówek oświatowych. Innym problemem jest dostępność do komputera i Internetu. Zdarza się, że w jednej rodzinie jest trójka dzieci i tylko jeden laptop. Nie wszyscy zostali poinformowani w swoich szkołach o możliwości wypożyczenia sprzętu od szkoły czy miasta.

Zdalne nauczanie - uwagi uczniów

Uczniowie zwrócili też uwagę na problem braku ujednolicenia platform kontaktu na linii nauczyciel - uczeń podczas zdalnych zajęć. Część nauczycieli korzysta z Messengera w formie video, część ze Skype'a, a część z Microsoft Teams, który to został najlepiej oceniony przez uczniów.

- Ta aplikacja jest też rekomendowana przez miasto. Pozwala wszystko mieć w jednym miejscu, nauczyciele mogą dodawać tam prace domowe. Z raportu wynika, że większość uczniów ma ujednoliconą tę platformę, ale w niektórych szkołach potrzeba zmian - mówi młodzieżowy radny.

- To bardzo ważny materiał. Na temat edukacji wypowiedziało się 2166 uczniów. Wyniki tej ankiety przekazałem dyrektorom placówek oświatowych. Zwróciłem uwagę na nadmiar prac domowych, który wynika z tego raportu - powiedział niedawno na konferencji prasowej Piotr Kowalczuk, zastępca prezydent Gdańska ds. edukacji i usług społecznych komentując raport.

Gdańsk pomaga uczniom pozyskując komputery do nauki od darczyńców. Do połowy kwietnia zorganizowano ich 140.

Komputery z recyklingu dla potrzebujących

Nauka online na Pomorzu. Wykluczone cyfrowo dzieci mogą się ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki