MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowa droga do Portu Gdańsk gotowa w 30 proc.

Kazimierz Netka
Nad Martwą Wisłą przerzucony zostanie nowy most kolejowy. Stary zostanie zdemontowany
Nad Martwą Wisłą przerzucony zostanie nowy most kolejowy. Stary zostanie zdemontowany Przemysław Świderski
Za nieco ponad rok po moście kolejowym nad Martwą Wisłą do gdańskiego portu będzie mogło przyjeżdżać nawet 6 razy więcej pociągów, cięższych niż obecnie. Polskie Linie Kolejowe budują nową przeprawę przez tę rzekę w Gdańsku Przeróbce. Korzystniejsze staną się także warunki żeglugowe - po rozebraniu starego mostu. Prześwit między wodą i mostem wyniesie 9 metrów. Prace są zaawansowane w 30 procentach.

Liczba par pociągów zwiększy się z 30 do 180 na dobę. Składy towarowe pokonujące teraz stary most z prędkością zaledwie około 20 kilometrów na godzinę, po nowym pojadą nawet 120 km na godzinę. Zwiększenie liczby pociągów stanie się możliwe także dzięki temu, że będą dwa tory, obecnie czynny jest jeden.

- Nowy most powstaje na linii kolejowej nr 226. Prace modernizacyjne obejmują cały, 12-kilometrowy odcinek między Pruszczem Gdańskim a stacją Gdańsk Port Północny - informuje Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Do tej pory wykonawca inwestycji zakończył już przyczółki przeprawy nad Martwą Wisłą. Trwa budowa nasypów kolejowych i montaż sieci trakcyjnej. Na nabrzeżu stoczni Nauta w Gdyni spawane są elementy mostu, który stanie nad Martwą Wisłą. W lipcu konstrukcja zostanie przetransportowana do Gdańska i osadzona na przyczółkach. Nowa stalowa przeprawa przez rzekę będzie miała 122 metry długości, a jej waga wyniesie 2000 ton.

Modernizacja mostu i linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny realizowana jest w ramach projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa), za kwotę 370 mln zł jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania centrum dystrybucyjno-logistycznego. Wsparcie finansowe pochodzi z Unii Europejskiej.

Pierwszy nowy tor do Portu w Gdańsku przez Martwą Wisłę ma być gotowy jeszcze w tym roku. Wtedy zacznie się demontaż starego mostu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki