Złożyły go Polskie Koleje Państwowe, właściciel atrakcyjnych terenów oraz znany, trójmiejski deweloper Semeko Grupa Inwestycyjna S.A.
Potężna inwestycja kosztować ma aż 722 miliony euro, czyli ponad trzy miliardy złotych. Tym samym będzie to jedno z najbardziej kosztownych tego typu przedsięwzięć w historii miasta. Dla gruntów nieopodal ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy Rada Miasta Gdyni uchwaliła już w kwietniu 2017 roku plan zagospodarowania przestrzennego, zezwalający na budowę na terenie aż 14,4 hektara hoteli, budynków mieszkalnych, biurowych i usługowych, w tym dość wysokich, mierzących nawet 55 metrów. Aby obsłużyć komunikacyjnie ten obszar, powstać ma też ul. Nowa Węglowa, a ul. Władysława IV na odcinku od skrzyżowania z ul. 10 Lutego do ul. Jana z Kolna poszerzona ma zostać do czterech pasów. Niedaleko dworca Gdynia Główna, na terenie należącym nie do PKP, lecz do Poczty Polskiej, powstać ma też galeria handlowa.
O zabudowie Międzytorza kompleksem budynków mówi się już od wielu lat, a w 2016 roku padły nawet deklaracje, że inwestycja być może rozpocznie się już w 2017 roku. Tak się jednak nie stało. Mocno wątpliwy jest tym samym wyznaczony wówczas termin ukończenia budowy, czyli 2026 rok. Bardziej prawdopodobne jest, że tak samo, jak w przypadku Mola Rybackiego, zabudowa postępować będzie etapami.
Za realizację tego przedsięwzięcia do czasu powołania nowego przedsiębiorcy odpowiadają jak na razie Semeko i należąca do grupy PKP S.A. spółka Xcity Investment. Zgodnie z ujawnionymi informacjami powierzchnia komercyjna i mieszkalna na Międzytorzu wynosić ma aż 345 tysięcy metrów kwadratowych. Oprócz budynków powstaną też m.in. nowe tereny zielone i parkingi. Pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele Grupy Semeko podpisali list intencyjny z Bankiem Ochrony Środowiska, dotyczący finansowania inwestycji.
Przypomnijmy, że projekt zabudowy Międzytorza na etapie uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego dla tego gruntu budził spore kontrowersje. Do projektu planu napływały liczne uwagi. Ich autorzy utrzymywali m.in., że przy okazji tej inwestycji zabudowa będzie w przyszłości zbyt intensywna w stosunku do otaczającej ją zieleni. Sprzeciw wywoływał też pomysł poszerzenia ul. Władysława IV oraz budowy galerii handlowej. Pojawiały się głosy, że ten projekt doprowadzi do ruiny kupców z pobliskiego, należącego nota bene do miasta, zabytkowego zespołu hal targowych.
Póki co na Międzytorzu trwa natomiast inna, potężna inwestycja, czyli budowa nowej stacji Gdynia Port. Realizują ją PKP PLK. Oczyszczono już teren i wycięto kilka tysięcy drzew i krzewów. Inwestycja kosztować ma niemal 1,5 miliarda złotych.
TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:
- Pomorskie firmy pod względem rentowności [ranking]
- Pomorskie firmy pod względem dynamiki przychodów [ranking]
- Pomorskie firmy wg zysków brutto w 2018 roku [ranking]
- Które firmy na Pomorzu zatrudniają najwięcej osób? [ranking]
- Najwięksi eksporterzy z Pomorza [ranking]
- TOP 100 największych firm na Pomorzu [ranking]
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Strefa Biznesu: W Polsce przybywa pracowników z Ameryki Południowej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?