MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej na rzeki

Piotr Dwojacki, felietonista
Piotr Dwojacki
Piotr Dwojacki
Kolej jaka jest - każdy widzi. Do tego pasją osób zarządzających polskim kolejnictwem jest psucie. Źle zaplanowane inwestycje i remonty, łatwość podejmowania decyzji uciążliwych dla klientów, osobliwe decyzje "restrukturyzacyjne" - to wszystko pogrąża i tak marny wizerunek kolei.

I sprzyja podejmowaniu prostych decyzji, na przykład dotyczących zakupu samochodu przez potencjalnych pasażerów. No i decyzji o wyborze środka transportu ładunków - okazuje się, że łatwiej, a często i taniej, jest zorganizować transport na ciężarówkach. W rezultacie możemy "szczycić się" wysoką pozycją polskich firm transportowych w skali europejskiej. A pozycja kolei, choć PKP Cargo wciąż jest drugą największą firmą w Europie, słabnie. Dzieje się tak wbrew wszelkim wytycznym i staraniom Unii Europejskiej.

Nie jest nowością informacja, że Polska nie będzie w stanie wydać na kolej tyle, ile na ten cel dostaliśmy. W tej sytuacji pieniądze mają dwie możliwości - grzecznie wrócić do centralnego worka w Brukseli albo pójść na inny transport w Polsce. Drogowy odpada - Europa dojrzała już do wniosku, że ciężarówki są drogim i mało efektywnym środkiem przewożenia towarów (a i atrakcyjność osobówek też spada). Na trasy szybkiego ruchu kasy już nie dostaniemy. Co więc nam zostaje? Odpowiadam: rzeki!

Konwent Marszałków Województw RP uchwalił przed paroma dniami stanowisko, w którym apeluje do rządu o podjęcie starań o odrodzenie transportu wodnego. Marszałkowie zwracają uwagę, że Polska nie zauważyła polityki transportowej UE, że rząd nie akceptuje faktu, że przez terytorium kraju wytyczono plany międzynarodowych dróg wodnych, że wpisaną w konstytucję zasadę zrównoważonego rozwoju polskie władze rządowe mają w niewłaściwym miejscu. I piszą marszałkowie wspólnie: "Apelujemy o podjęcie działań, które stworzą szansę na powrót polskich dróg wodnych na mapy transportowe Europy". I powiadają, że transport rzekami to element nowego projektu rozwoju cywilizacyjnego. Marszałkowie to wiedzą, ale nie wiem, czy rozumie to premier i jego ministrowie. Szczerze mówiąc... Chciałbym się mylić, ale wątpię.

Pomorski Klaster Rzeczny, a jest taka nowa organizacja wspierana przez województwo ze środków unijnych, już poparła stanowisko marszałków. Członkom klastra chodzi w uproszczeniu o to, by z Gdańska do Warszawy - zamiast siedemdziesięciu tirów z kontenerami - popłynęła załadowana tymiż siedemdziesięcioma kontenerami ekologiczna barka. Jedna barka. Tak się dzieje w Niemczech, we Francji czy Szwecji, nie mówiąc już o Niderlandach. A w Polsce Wisła i Odra zarastają, stają się coraz mniej stabilne i zamiast służyć transportowi, zwiększają ryzyko katastrofy i nieszczęścia powodzi.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki