Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Już 90 proc. Polaków deklaruje zakup żywności w promocji. To dwukrotnie więcej niż przed pandemią

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Po żywność w promocji nie sięgają tylko najbogatsi Polacy, a z konieczności wyłącznie przecenione produkty kupuje 1,5 proc. naszego społeczeństwa.
Po żywność w promocji nie sięgają tylko najbogatsi Polacy, a z konieczności wyłącznie przecenione produkty kupuje 1,5 proc. naszego społeczeństwa. 123rf.com/stokkete
Ponad 90 proc. Polaków deklaruje kupowanie żywności w promocyjnych cenach. To ponad dwukrotnie więcej niż jeszcze dwa lata przed pandemią. Z miesiąca na miesiąc rośnie także procent udziału produktów promocyjnych w naszych zakupach. Eksperci prognozują, że nasze nawyki szybko nie ulegną zmianie.

Spis treści

Codzienne zakupy w promocyjnych cenach

Blisko 30 proc. Polaków w badaniu UCE RESEARCH i SYNO Poland deklaruje robienie codziennych zakupów spożywczych z udziałem produktów promocyjnych mieszczącym się w zakresie 20-40 proc. wartości koszyka. Jedna piąta z nas twierdzi, że 10-20% żywności kupuje po rabatach. Z kolei blisko 18 proc. badanych kupuje w ten sposób aż 40-60% artykułów spożywczych.

Wiadomo powszechnie, że tendencję do oszczędzania na zakupach spożywczych wymusiła pandemia, a pogłębiła inflacja. Jednak, jak wykazało wcześniejsze badanie UCE RESEARCH i SYNO Poland, jeszcze dwa lata temu konsumenci nie odczuwali takiego codziennego obciążenia cenami, a w ciągu ostatniego roku zostali tym mocno przyciśnięci. Dlatego w czasie pandemii łącznie mniej osób wskazywało ww. zakresy. Nastąpił wzrost o ok. 15,6 p.p. – komentuje Robert Biegaj, konsultant merytoryczny badania z Grupy Offerista.

Ekspert przewiduje, że do końca roku wzrośnie także liczba osób, które nawet 80 proc. swoich zakupów żywnościowych nabywają po rabatach. Analitycy z UCE RESEARCH zwracają uwagę, że obecnie 70 proc. Polaków w promocji kupuje przynajmniej 10 proc. produktów żywnościowych. Łącznie już ponad 90 proc. Polaków w ramach codziennych zakupów korzysta z promocji w sklepach.

W czasie pandemii tak deklarowało ok. 59% ankietowanych, a 2-3 lata przed jej wybuchem – ok. 46%. Natomiast teraz Polacy mocno odczuwają inflację, stąd coraz chętniej sięgają po żywność po rabatach. A niektóre grupy społeczne, obejmujące seniorów i po części wielodzietne rodziny, wręcz wyczekują, kiedy mogą coś kupić po obniżce - podkreślają autorzy raportu.

Niska inflacja nic nie zmieni: „Polacy lubią kupować taniej”

Każdy z tych aspektów pokazuje, że sytuacja ekonomiczna Polaków nie jest najlepsza, a nawet poprawa sytuacji gospodarczej w Polsce i mocny spadek inflacji w przyszłym roku, nie zmienią szybko naszych zachowań.

Polacy będą musieli realnie i w dłuższej perspektywie odczuwać wyraźną poprawę. Natomiast niektórym ciężko będzie wrócić do wcześniejszego poziomu wydatków, bo w pewien sposób nauczyli się żyć z planowaniem i kupowaniem w promocjach. Zresztą o ten stan trochę też zadbają same sieci handlowe, bo Polacy zwyczajnie lubią taniej kupować – dodaje ekspert.

Sondaż pracowni pokazuje, że jedynie blisko 2,5 proc. osób w Polsce kupuje całą żywność w promocji, jednak także to ma swoje uzasadnienie:

Taka praktyka dotyczy najbiedniejszych konsumentów, którzy po prostu nie mają innego wyjścia. Patrząc na lata ubiegłe, akurat ten wskaźnik utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie, tj. w okolicach 2-3% - twierdzi Robert Biegaj.

To potwierdza, że w Polsce nie przybywa osób na skraju ubóstwa i choć ich ilość z czasem nie będzie się także zmniejszać, to daje to pewne pole do optymizmu. Na drugim biegunie są jeszcze osoby, które nie korzystają z promocji. Jest to niewielki odsetek niespełna 1,5 proc. z nas, a są to przede wszystkim osoby na tyle dobrze sytuowane, które nie muszą oglądać każdej złotówki.

Badanie zostało przeprowadzone na przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy Offerista na próbie 1025 dorosłych Polaków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Już 90 proc. Polaków deklaruje zakup żywności w promocji. To dwukrotnie więcej niż przed pandemią - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki