Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak unijne pieniądze zmieniły Podhale? Powstały drogi i infrastruktura turystyczna

Marcin Szkodzinski
Marcin Szkodzinski
Siedziba Tatrzańskiego Parku Narodowego w Kuźnicach
Siedziba Tatrzańskiego Parku Narodowego w Kuźnicach Łukasz Bobek
Drogi, szkoły, miejsca rekreacji, ale także wyciągi narciarskie i baseny wybudowano w powiatach tatrzańskim i nowotarskim ze wsparciem unijnych dotacji. Zakończone inwestycje liczy się w setkach, a wartość wszystkich dofinansowań w miliardach złotych.

Pierwsze inwestycje w powiecie nowotarskim i tatrzańskim były dość skromne. Największe pieniądze z dofinansowań unijnych skierowane były na aktywizację osób niepracujących. Pojawiły się także inwestycje, które służą do dzisiaj.

Rewitalizacja zakopiańskich Kuźnic i inwestycje na Zoniówce

W powiecie tatrzańskim inwestycja z dofinansowaniem Unii Europejskiej w latach 2004-2006, która jest symbolem pierwszych dofinansowań, to zrewitalizowany zespół dworsko-parkowy w Kuźnicach. Wcześniej były tu zaniedbane, niemal walące się budynki oraz nieuprzątnięty wokół nich teren. Kiedyś to miejsce było omijane, a od czasu rewitalizacji stało się miejscem spacerowym zarówno dla mieszkańców Zakopanego, jak i turystów.

Renowacja Kuźnic i przeniesienie w to miejsce siedziby Tatrzańskiego Parku Narodowego kosztowała ok. 12,6 mln zł. Unia Europejska dofinansowała tą inwestycję kwotą niemal 3,5 mln zł.

Kolejną z dofinansowanych inwestycji na terenie Zakopanego była przebudowa obecnie już zamkniętego składowiska odpadów na Zoniówce. Całość inwestycji wyniosła blisko 6,5 mln zł, z czego dofinansowanie wyniosło niecałe 3 mln zł.

W powiecie tatrzańskim z dofinansowaniem w latach 2004-2006 ukończono ponad 50 projektów.

Budowa i przebudowa dróg w powiecie nowotarskim

Początkowe dotacje unijne w powiecie nowotarskim dofinansowane w latach 2004-2006 to ponad 130 zrealizowanych celów. najwięcej środków pozyskanych było na budowę oraz przebudowę dróg. Jedną z największych inwestycji była przebudowa drogi Groń - Trybsz - Niedzica. Inwestycja kosztowała niemal 6,9 mln złotych. Unia dopłaciła do inwestycji ponad 5,1 mln zł.

Zbudowano pasy wolnego ruchu na przełęczy Snozka za 2,88 mln zł przy dofinansowaniu 2,1 mln zł. Zmodernizowano infrastrukturę komunikacyjną na odcinku Niedzica-zamek-granica państwa będącą częścią trasy turystycznej "Janosikowy Szlak". Modernizacja kosztowała 2,3 mln zł, a dofinansowanie wyniosło 1,7 mln zł.

Przedsiębiorcy wykorzystali dopłaty w budowie turystycznych atrakcji

Kolejne lata Polski w Unii Europejskiej, to kolejne dotacje liczone w setkach nowych inwestycji oraz dotacjach liczonych nie w milionach, a miliardach złotych dofinansowania. Możliwości pozyskania środków na inwestycje wykorzystali przedsiębiorcy z Podhala. Jednym z największych dofinansowań, a zarazem inwestycją mogą pochwalić się Termy Chochołowskie. Inwestycja kosztowała blisko 95 mln zł. Dofinansowanie Unii Europejskiej wyniosło ponad 33 mln zł. Środki unijne wykorzystali także Terma Bania z Białki Tatrzańskiej. Inwestycja za ponad 82 mln zł została dofinansowana kwot 16,8 mln zł.

Po unijne wsparcie sięgnęli także właściciele wyciągów narciarskich. Rozbudowa stacji narciarskiej "Hawrań" w Jurgowie kosztowała 22,8 mln zł, którą dofinansowano kwotą 4,25 mln zł. Stacja narciarska Rusiń-Ski w Bukowinie Tatrzańskiej zainwestowała 21,3 mln zł przy dofinansowaniu 2 mln zł. Czorsztyn-Ski jako Kraina Śpiącego Wulkanu w rozbudowie całorocznej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej otrzymała 5,37 mln zł dofinansowania przy inwestycji sięgającej 11,9 mln zł.

Rozbudowa dróg i poprawa dojazdu z Krakowa do Zakopanego

Jedną z największych bolączek mieszkańców Podhala, także turystów chcących wypoczywać pod Tatrami była zakopianka, czyli główna droga prowadząca z Krakowa do Zakopanego. Rekordziści chcąc przejechać odcinek liczący niecałe 100 km w korkach spędzili nawet sześć godzin. Unijne dofinansowania pozwoliły przyspieszyć prace nad budową dwujezdniowej drogi.

Jako pierwszy został wybudowany ekspresowy odcinek drogi S7 między Lubniem, a Rabką. Budowa tego odcinka kosztowała 2,562 mld zł. Dofinansowanie pozyskane na ten cel wyniosło 1,274 mld zł. Budowa zupełnie nowej drogi pozwoliła ominąć wioski, a dzięki temu skrócić czas przejazdu.

Kolejną z inwestycji drogowych dofinansowanych przez Unię Europejską jest tunel pod Luboniem Małym otwarty 12 listopada 2022 r., któremu nadano imię Marii i Lecha Kaczyńskich. Koszt inwestycji, to 2 mld 547 mln 602 tys. zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło 1 mld 299 mln 635,5 tys. zł.

od 7 lat
Wideo

Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska