Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: "Te Deum" na otwarcie Centrum Świętego Jana (recenzja)

Tomasz Rozwadowski
Leszek Możdżer z Polską Filharmonią Kameralną w Koncercie fortepianowym Góreckiego
Leszek Możdżer z Polską Filharmonią Kameralną w Koncercie fortepianowym Góreckiego Przemek Świderski
Centrum św. Jana w Gdańsku jest od minionego czwartku oficjalnie otwarte. Po trwającej dwa lata odbudowie, połączonej z modernizacją, we wnętrzu zabytkowego kościoła odbyło się już kilka koncertów i innych wydarzeń artystycznych, ale właśnie 29 września 2011 roku zostanie zapisany w kronikach jako data oddania Centrum św. Jana do użytku.

Nadbałtyckie Centrum Kultury, zarządzające gmachem, było niejako zmuszone do przygotowania na ten dzień czegoś zupełnie wyjątkowego i prawykonanie specjalnie na tę okazję zamówionej kompozycji było pomysłem idealnym. Zadanie dostał do wypełnienia Leszek Możdżer i, wbrew temu co wypisywano niekiedy na forach internetowych, był to kolejny strzał w sam środek tarczy.

Możdżer sięgnął po łaciński tekst hymnu religijnego Te Deum i do prawykonania zaprosił innych wybitnych muzyków związanych z Trójmiastem - sopranistkę Bożenę Harasimowicz, a także Polską Filharmonię Kameralną Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego, wzmocnioną na tę okazję przez sekcję trzech puzonów.

Gdańsk: Prawykonanie "Te Deum" Leszka Możdżera w Centrum św. Jana już w czwartek

W pierwszej części koncertu, którego pełny program został ujawniony dopiero w przeddzień, można było usłyszeć dwie kompozycje zmarłego przed niespełna rokiem Henryka Mikołaja Góreckiego - Trzy utwory w dawnym stylu i Koncert fortepianowy (oryginalnie napisany dla klawesynistki Elżbiety Chojnackiej), z partią solową w wykonaniu Możdżera. Górecki zabrzmiał wspaniale, zagrany więcej niż kompetentnie.

Kulminacją było jednak Te Deum i jeśli ktokolwiek spodziewał się po kompozytorze ułatwionego, mającego się podobać za wszelką cenę utworu z pogranicza muzyki klasycznej i ilustracyjnej, musiał wyjść srogo zawiedziony. Możdżer stworzył zwartą, zaledwie 20-minutową kompozycję, wyrastającą z tradycji muzycznego ekspresjonizmu, pełną niepokoju, momentami drapieżną, mocno działającą na wyobraźnię.

Gdańsk: Nowa kompozycja Leszka Możdżera na otwarcie Centrum św. Jana

W przeszłości Te Deum często bywało pisane na chór, co nadawało słowom podniosły, czasem triumfalny charakter. W św. Janie usłyszeliśmy samotny sopran liryczny Bożeny Harasimowicz, przedzierający się przez przytłaczający, działający lękowo motyw przewodni grany w kolejnych przetworzeniach przez orkiestrę.

Gdańsk: Kościół św. Jana czekał 70 lat na remont [zdjęcia]

Jest to Te Deum na dzisiejsze czasy, wyjątkowo ponure Te Deum. Z promykiem nadziei w finale.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki