- Nastąpiło już przekazanie terenu budowy generalnemu realizatorowi inwestycji - konsorcjum, którego liderem jest IDS-BUD - informuje Roman Góralski, rzecznik prasowy spółki PERN Przyjaźń.
Pierwszymi pracami, które mają się zacząć jeszcze w tym kwartale na obszarze portowym, będzie osadzanie w gruncie pali pod nowe zbiorniki. Projekt terminalu opracowała inżynieryjna firma Gazoprojekt Grupa PGNiG.
- To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z 16 realizowanych na świecie - skomentował Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa. - Dzięki terminalowi, Polska znajdzie się w grupie państw, które zajmują się międzynarodowym handlem ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi. To szansa na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki i elastyczne rozwiązania na wypadek deficytu paliw na rynku.
Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy, obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m3 każdy, (łącznie 375 tys. m sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi w zakresie czynności związanych z przesyłem ropy naftowej.
Drugi etap zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do Terminalu Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.
- To bardzo ważna decyzja nie tylko dla tego przedsięwzięcia ale także przyszłości logistyki ropy naftowej i produktów ropopochodnych w naszym kraju - podsumował Marcin Moskalewicz, prezes Zarządu PERN "Przyjaźń" SA - To także dobry prognostyk, że ten pierwszy hub morski w Polsce, w dodatku złożony i zaawansowany technologicznie, będzie zrealizowany zgodnie z harmonogramem.
Terminal Naftowy w Gdańsku Etap I - jest realizowany przez międzynarodowe Konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud za 415 mln zł w systemie "projektuj i buduj" i ma być oddany pod klucz pod koniec 2015 roku. Realizacja II etapu przedsięwzięcia powinna zakończyć się w 2018 roku.
PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemczech, poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę. PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3,2 mln m sześc.
[email protected], [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Ukraiński dowódca wściekły na swoich ludzi. Mówi o korupcji i zdradzie
- Intrygujące odkrycie na starożytnym cmentarzu. Do czego służyła ta komora? - WIDEO
- Abonament za media w 2024 roku: Co z użytkownikami radia w aucie? Poznaj opłaty
- Putin „czyści" resort obrony. Mówi się o wycieku tajemnic nuklearnych