MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Pozwolenie na budowę terminalu naftowego PERN. Prace rozpoczną się jeszcze w tym kwartale

Kazimierz Netka, Jacek Sieński
Nowe zbiorniki na paliwo i ropę naftową wraz z rozbudowanym stanowiskiem do przeładunku paliw stworzą z gdańskiego portu pierwszy hub paliwowy w Polsce
Nowe zbiorniki na paliwo i ropę naftową wraz z rozbudowanym stanowiskiem do przeładunku paliw stworzą z gdańskiego portu pierwszy hub paliwowy w Polsce mat. prasowe
Ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt oraz pozwolenie na budowę pierwszego w Polsce Terminalu Naftowego, który w Gdańsku zrealizuje PERN "Przyjaźń" została wydana. Terminal ma powstać na gruntach portu gdańskiego.

- Nastąpiło już przekazanie terenu budowy generalnemu realizatorowi inwestycji - konsorcjum, którego liderem jest IDS-BUD - informuje Roman Góralski, rzecznik prasowy spółki PERN Przyjaźń.

Pierwszymi pracami, które mają się zacząć jeszcze w tym kwartale na obszarze portowym, będzie osadzanie w gruncie pali pod nowe zbiorniki. Projekt terminalu opracowała inżynieryjna firma Gazoprojekt Grupa PGNiG.
- To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z 16 realizowanych na świecie - skomentował Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa. - Dzięki terminalowi, Polska znajdzie się w grupie państw, które zajmują się międzynarodowym handlem ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi. To szansa na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki i elastyczne rozwiązania na wypadek deficytu paliw na rynku.

Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy, obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m3 każdy, (łącznie 375 tys. m sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi w zakresie czynności związanych z przesyłem ropy naftowej.

Drugi etap zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do Terminalu Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.

- To bardzo ważna decyzja nie tylko dla tego przedsięwzięcia ale także przyszłości logistyki ropy naftowej i produktów ropopochodnych w naszym kraju - podsumował Marcin Moskalewicz, prezes Zarządu PERN "Przyjaźń" SA - To także dobry prognostyk, że ten pierwszy hub morski w Polsce, w dodatku złożony i zaawansowany technologicznie, będzie zrealizowany zgodnie z harmonogramem.
Terminal Naftowy w Gdańsku Etap I - jest realizowany przez międzynarodowe Konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud za 415 mln zł w systemie "projektuj i buduj" i ma być oddany pod klucz pod koniec 2015 roku. Realizacja II etapu przedsięwzięcia powinna zakończyć się w 2018 roku.

PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemczech, poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę. PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3,2 mln m sześc.
[email protected], [email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki