Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Kto kupi Polską Żeglugę Bałtycką i bazę promową?

Jacek Sieński
Promy Polferries regularnie zawijają do gdańskiego portu z pasażerami i towarami
Promy Polferries regularnie zawijają do gdańskiego portu z pasażerami i towarami Tomasz Bołt
Do 29 lutego Ministerstwo Skarbu Państwa wydłużyło okres negocjacji z konsorcjum Polen Line z Warszawy, dotyczących sprzedaży akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA z siedzibą w Kołobrzegu. PŻB jest mocno związana z Pomorzem. Obsługuje bowiem połączenia promowe z Gdańska do Szwecji. Jest także właścicielem bazy promowej w porcie gdańskim.

Wyłączność w negocjacjach zakupu akcji PŻB została przyznana warszawskiemu konsorcjum 21 grudnia ubiegłego roku, a rozmowy z nim miały być sfinalizowane do 17 stycznia tego roku.

Magdalena Kobos, rzecznik prasowy MSP, zaznaczyła, że rozmowy z Polen Line nie są przekładane, tylko wydłużany jest na nie okres wyłączności. W przypadku ewentualnego braku porozumienia, gdy chodzi o warunki umowy sprzedaży, ministerstwo ma wciąż możliwość powrotu do negocjacji z pozostałymi potencjalnymi inwestorami, którzy złożyli oferty. Takim inwestorem jest Żegluga Polska SA w Szczecinie, spółka z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej.

Ministerstwo może także zadecydować o kolejnym przedłużeniu terminu wyłączności negocjacyjnej lub zakończyć proces bez rozstrzygnięcia. Zakończenie postępowania prywatyzacyjnego PŻB przewidziano w pierwszej połowie tego roku.

Oferty na Polską Żeglugę Bałtycką w listopadzie

Oferty potencjalnych inwestorów, którzy zadeklarowali chęć zakupienia akcji PŻB, resort skarbu otrzymał 24 listopada ubiegłego roku. Były to Żegluga Polska oraz Konsorcjum Polen Line w Warszawie, utworzone przez spółki Swedish House i Polen Ferries Limited z Cypru oraz inwestora prywatnego Gustawa Myrsterna.

Ceny proponowane za większościowy pakiet akcji kołobrzeskiej spółki nie są jawne. Według niesprawdzonych pogłosek, Polen Line chce za nie zapłacić 60 mln zł, a szczeciński armator - znacznie mniej. Ponieważ oferta złożona przez warszawskie konsorcjum nie spełnia oczekiwań resortu skarbu, rozpatrywana jest możliwość zaoferowania inwestorom pakietu kontrolnego PŻB, obejmującego 51 proc. akcji.

Ministerstwo ogłosiło, że poszukuje inwestorów zainteresowanych zakupieniem akcji PŻB w lipcu 2011 roku. Na sprzedaż wystawiono wtedy 9,5 mln akcji, o wartości nominalnej po 10 zł, stanowiących ponad 91,6 proc. kapitału spółki. Pracownicy kołobrzeskiego przedsiębiorstwa mają prawo do objęcia do 15 proc. akcji.

Próby prywatyzacji PŻB, podejmowane od 20 lat, nie przyniosły efektów. W 2008 roku z nabycia akcji PŻB zrezygnowała duńska firma żeglugowa DFDS, będąca jednym z europejskich potentatów w przewozach promowych. PŻB, funkcjonująca na bałtyckim rynku promowym pod marką Polferries, obchodziła w zeszłym roku 35-lecie działalności.

Czytaj również: PŻB teraz dzierżawi bazę promową w Gdańsku Nowym Porcie

W latach 80. zaczęła przeżywać poważne trudności i wyprzedawać statki. Obecnie spółka zajmuje się przewozami promowymi pomiędzy Polską i Szwecją, jak również organizacją wyjazdów turystycznych do krajów skandynawskich. Spółka eksploatuje trzy promy pasażersko-samochodowe, posiada bazę promową w porcie gdańskim i sieć morskich biur podróży.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki