Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Czy przez start PKM gdański ZTM straci pasażerów?

Paweł Durkiewicz
Czy po starcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ZKM Gdańsk straci pasażerów?
Czy po starcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ZKM Gdańsk straci pasażerów? Przemek Świderski
Władze Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku świętują udane wyniki w roku 2014 i nie obawiają się odpływu pasażerów po starcie PKM. Czy słusznie?

W roku 2014 autobusami i tramwajami kursującymi gdańskiego ZTM przejechało blisko 171 milionów pasażerów, czyli o ok. 3 miliony więcej niż w roku poprzednim. Wzrosły też wpływy z biletów, zmalał z kolei wskaźnik miejskiej dopłaty do kosztów utrzymania komunikacji publicznej, m.in. ze względu na obniżone koszty paliwa. Dzięki temu ceny biletów w tym roku pozostaną bez zmian.

Można jednak przypuszczać, że utrzymująca się od wielu lat tendencja wzrostu pasażerów w ZTM może zostać zahamowana lub zatrzymana po wrześniowej inauguracji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa linia, która w dużej swojej części przebiegać będzie przez Gdańsk, z pewnością przyciągnie pasażerów, którzy z peryferyjnych dzielnic będą chcieli szybko dotrzeć do centrum.

Przeczytaj więcej na temat

Władze ZTM konsekwentnie odmawiają konkretnych odpowiedzi na pytanie o sposób, w jaki dostosują swoją siatkę połączeń do nowej linii. Jak twierdzą, wszystko zależy od rozkładu jazdy PKM, który znany będzie dopiero w lecie. Podkreślają jednocześnie, że są gotowi na nowe wyzwania i nie stanowi to dla nich wielkiego problemu.

- Jak wejście PKM wpłynie na nasze statystyki? Trudno powiedzieć. Życie pokaże - odpowiada Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk. - Nie znamy jeszcze rozkładu nowej linii, żeby móc się do niej dopasować. Wiemy tylko, że kolej metropolitalna będzie i że będziemy dopasowywać komunikację autobusową i tramwajową. Proces dopasowywania nie będzie skomplikowany, robimy przecież takie rzeczy notorycznie.

Nie ma jednak wątpliwości, że część pasażerów zrezygnuje z autobusów i tramwajów ZTM na rzecz nowej linii..

- Rzeczywiście, z czasem pasażerowie podróżujący z południowych dzielnic Gdańska do centrum mogą zamienić komunikację autobusowo-tramwajową na pociągi PKM, jednak nie sądzę, żeby gdański ZTM stracił wielu stałych pasażerów - ocenia Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Podróżni, którzy przesiądą się z autobusów i tramwajów do pociągów PKM zamienią tym samym przewoźnika komunalnego na rzecz transportu nadzorowanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- W tym kontekście jeszcze większego znaczenia nabiera kwestia wprowadzenia wspólnego, jednogodzinnego biletu, który będzie uwzględniał też przejazdy PKM - zauważa Kołodziejski. - Do końca lutego ukończona zostanie nowa koncepcja zintegrowania taryfy biletowej obszaru MZKZG, do którego chce zostać włączony także Tczew. W marcu lub kwietniu zbierzemy się wraz z władzami samorządu województwa pomorskiego i miastami, by wdrożyć plan w życie tak, by od września pasażerowie mogli liczyć na ujednoliconą taryfę.

Jednogodzinny bilet metropolitalny ma zostać wprowadzony wraz z inauguracją PKM. Władze samorządu i MZKZG od dawna podkreślają, że docelowo wspólna taryfa metropolitalna ma całkowicie zastąpić osobne bilety miejskich przewoźników, Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. Na to możemy jednak liczyć nie wcześniej niż w roku 2017.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki