Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Mieszkańcy boją się, że PKM zwiększy poziom hałasu

Anna Bielińska
Zmienić trzeba koncepcję budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. A wszystko przez konieczność postawienia ekranów dźwiękochłonnych i stworzenia dodatkowych przejść dla... płazów i gadów. Przedstawiciele PKM uspokajają, że nie wpłynie to na terminy realizacji inwestycji. Mieszkańcy rejonów, gdzie przebiegać będzie kolej, są jednak mniej spokojni.

- Zwierzęta będą miały przejścia i dobrze, ale my boimy się hałasu przejeżdżających pociągów - mówią.

Budowa PKM ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, a odcinek z Gdyni do gdańskiego lotniska ma zostać otwarty w maju przyszłego roku. Zanim jednak kolej powstanie, jej projektanci muszą uwzględnić uwagi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która sporządziła raport środowiskowy. Spółka PKM będzie musiała wybudować prawie półtorakilometrowy odcinek ekranów akustycznych oraz pięć dodatkowych przejść dla płazów i gadów. Pomorska kolej, jako jeden z najnowocześniejszych projektów w Europie, musi być bowiem w pełni ekologiczna.

Wszystko na temat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

- Dotychczasowe pięć przejść zostało zaprojektowanych w miejscach zaobserwowanych przez przyrodników. Powstaną tam, gdzie najczęściej wędrują poszczególne gatunki. Zaprojektowanie dodatkowych przejść dla zwierząt nie jest problemem. Jeśli gdzieś jeszcze będzie to konieczne, to wykonamy dodatkowe przepusty - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Wybieramy nazwy przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej!

Bardziej pracochłonne będzie ustawienie wzdłuż torów ekranów akustycznych. W raporcie znalazła się informacja, że ich łączna długość powinna wynosić prawie 1,3 km (budowana linia liczy 20 km). - Ich wysokość, w zależności od lokalizacji, wynosić będzie od 2 do 4 metrów, natomiast długość średnio około 40 metrów. Najdłuższy zespół ekranów zostanie wybudowany w pobliżu osiedla Matemblewo i będzie miał 278 metrów - mówi Konopacki.

O ile przejścia dla zwierząt mieszkańców nie bulwersują, to ze sprawą ekranów akustycznych jest już inaczej. Ci, którzy będą sąsiadować z PKM, boją się hałasu. - Jeśli ekrany akustyczne zostaną zainstalowane wyłącznie na tak krótkich odcinkach, to niczego nie zmienia, a hałas będzie dla nas dokuczliwy - mówi Martyna Gierszyńska z Gdańska.

- Nowoczesne technologie pozwalają na budowę torów znacznie cichszych niż te, które są użytkowane od kilkudziesięciu lat. Poza tym po linii PKM nie będą jeździć duże składy dalekobieżne czy towarowe, a to one właśnie wywołują największy hałas - uspokaja Konopacki.

Ponadto gdy linia zostanie oddana do użytku, wykonane będą pomiary hałasu przy jeżdżących już pociągach. To pozwoli na zweryfikowanie obecnych planów lokalizacji ekranów akustycznych i ich ewentualne uzupełnienie o nowe miejsca, na co liczą mieszkańcy.

Kolej ma mieć pozytywny wpływ na środowisko, zwłaszcza na Trójmiejski Park Krajobrazowy. - Obecnie bardzo duża część ruchu samochodowego w Gdańsku wiedzie przez sam środek parku, zwłaszcza ulice Słowackiego i Spacerową. Kolej ma szansę przejąć sporą część tego ruchu - podkreśla Tomasz Konopacki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki