Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej metropolitalna przetnie Gdynię. Trwają negocjacje w sprawie jej przebiegu

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
PKM ma być dużym ułatwieniem komunikacyjnym dla mieszkańców Trójmiasta
PKM ma być dużym ułatwieniem komunikacyjnym dla mieszkańców Trójmiasta Fot. Grzegorz Mehring
Przedstawiciele spółki Pomorska Kolej Metropolitalna rozpoczęli negocjacje z władzami Gdyni w sprawie przebiegu trasy PKM w tym mieście. Padają w związku z tym pierwsze propozycje lokalizacji stacji PKM w Gdyni.

Pomorską Koleją Metropolitalną w przyszłości bez przeszkód dojedziemy wprost pod stadion w Gdyni, a pasażerowie autobusów i trolejbusów nie będą musieli maszerować niemal kilometr, aby przy ul. Wielkopolskiej przesiąść się do składów PKM. Takie są wstępne założenia rozwoju PKM na odcinku od Gdańska Osowej w stronę gdyńskiego Śródmieścia i dalej do lotniska.

Nic w tej materii nie jest jeszcze, co prawda, przesądzone, bo ustalenia trwają, ale osoby zaangażowane w projekt PKM chcą, aby wyklarował się on ze szczegółami znacznie wcześniej niż za cztery lata, kiedy to inwestycja mogłaby ruszyć. Pozwoli to bowiem na przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych z mieszkańcami.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z władzami Gdyni i wspólnie wypracowujemy dogodne rozwiązania dla tego miasta - deklaruje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM SA.

Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, przewiduje, iż w stosunku do dawniej rozważanych koncepcji, gdy w 2005 roku narodził się projekt PKM, prawdopodobnie przesunąć trzeba będzie lokalizację stacji w okolicach skrzyżowania ul. Wielkopolskiej i Sopockiej.
- Wykorzystanie istniejącej już stacji Wielki Kack byłoby uciążliwe dla pasażerów, jest ona bowiem zbyt oddalona od głównych ulic i przystanków autobusowych - wyjaśnia. - A nam zależy, aby można było jak najdogodniej przesiadać się z autobusów i trolejbusów do kolejki i odwrotnie. Stacja przy ul. Wielkopolskiej musi znajdować się więc bezpośrednio pod tą ulicą. Pasażerowie zjeżdżaliby do niej windami i ruchomymi schodami, a przesiadki trwałyby bardzo krótko.

Olgierd Wyszomirski dodaje, iż w takim przypadku wyznaczenie przystanku dla kolejek PKM w Wielkim Kacku byłoby racjonalne tylko wtedy, gdyby udało się wybudować przy nim parking.
- Kierowcy z Dąbrowy, Dąbrówki, Wielkiego Kacka i Karwin dojeżdżaliby w to miejsce samochodami, zostawiali je i przesiadali się do pociągu - wyjaśnia Wyszomirski. - Przystanek funkcjonowałby w formule park & ride. Nie analizowałem jeszcze, czy takie rozwiązanie jest możliwe do realizacji, jednak jest to jakaś alternatywa dla sytuacji, gdyby ze względu na brak miejsca i wysokie ceny gruntów nie udało się wybudować parkingu bezpośrednio przy ul. Wielkopolskiej i planowanej tam stacji.

Kolejnymi stacjami na trasie PKM w Gdyni miałyby zostać przystanki w okolicach stadionu przy ul. Olimpijskiej i hali widowiskowo-sportowej przy ul. Górskiego, następnie wszystkie po kolei, istniejące już stacje SKM od Wzgórza Św. Maksymiliana aż do Chyloni. Dalej, w stronę lotniska w Babich Dołach, wybudowane zostałyby przystanki na Obłużu Górnym, Pogórzu i Oksywiu.

Jak utrzymuje Marcin Wołek, radny miasta i naukowiec Uniwersytetu Gdańskiego, jeden z autorów koncepcji kolei metropolitalnej w Trójmieście, bardzo ważną funkcję pełniłaby modernizowana obecnie stacja na Wzgórzu Św. Maksymiliana z dodanym peronem, umożliwiającym obsługę pasażerów pociągów jeżdżących po torach linii kościerskiej.

- W jej bezpośrednim sąsiedztwie planowana jest budowa największego w północnej Polsce centrum handlowego, połączonego z kompleksem kinowym - mówi Wołek. - Dzięki PKM dojechać mogliby do niego mieszkańcy Kaszub.

Tym bardziej że zdaniem Marcina Wołka budowa kolei metropolitalnej w Gdańsku i Gdyni oraz połączenie jej z trasą do Kościerzyny pociągnie za sobą dalszy rozwój tras kolejowych w Pomorskiem.
- Przewiduję, że po oddaniu do użytku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na przełomie 2014 i 2015 r. nastąpi rewitalizacja następnych linii kolejowych do Kartuz, Bytowa, być może nawet do Sierakowic - mówi Wołek.
Ważnym elementem przyszłego układu kolejowego będzie również linia Pruszcz Gdański - Kolbudy - Kartuzy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki