Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wstępne czasy przejazdów pociągów PKM

Paweł Rydzyński
PKM znacząco skróci czas przejazdów
PKM znacząco skróci czas przejazdów fot. jan ludwikowski
Choć będzie on potrzebny dopiero za ok. 4 lata, urzędnicy spółki PKM SA powoli tworzą już zarys rozkładu jazdy dla linii Wrzeszcz - Rębiechowo. Jako pierwsi podajemy najbardziej prawdopodobne czasy przejazdu pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pomiędzy Gdańskiem, Gdynią, Kartuzami i Kościerzyną.

Czas jazdy z Gdańska do Kościerzyny może wynieść nawet ok. 50 minut!
Choć ostateczna liczba przystanków na linii Wrzeszcz - Rębiechowo (17 km) nie jest jeszcze znana, to przy planowaniu czasów przejazdu założono, że będzie ich 11: Zaspa, Strzyża, VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, Wróbla Staw, Kiełpinek, Matarnia, Port Lotniczy i Banino.

Prawie na całej długości nowej linii prędkość maksymalna będzie wynosić 120 km/godz., jedynie na ok. 3-kilometrowym odcinku pomiędzy Wrzeszczem i Strzyżą prędkość, z powodu m.in. ciasnych łuków, będzie wynosić 80 km/godz.
W okolicy Banina linia Wrzeszcz - Rębiechowo będzie łączyć się z linią Gdynia - Kościerzyna, która po modernizacji także ma być przystosowana do prędkości 120 km/godz., z miejscowymi ograniczeniami prędkości do 90-100 km/godz.

Pomiędzy stacją Gdańsk Osowa i Gdynią powstaną nowe przystanki - opracowanie zakłada, że pociągi PKM będą od Osowej zatrzymywać się na przystanku Osowa Płn., Fikakowo, Karwiny, Gdynia ul. Sportowa, Gdynia Gł. i Gdynia Stocznia, gdzie wybudowany zostanie dodatkowy peron.
Na trasie Rębiechowo - Kościerzyna nie będą budowane nowe przystanki. Projekt zakłada natomiast odbudowę tzw. łącznicy w Glinczu oraz reaktywację w ruchu pasażerskim linii Glincz - Kartuzy i Kartuzy - Somonino.

Założenia są takie, że pociągi PKM łączące Trójmiasto z Kościerzyną (i dalej - m.in. z Chojnicami i Bytowem) będą kursować zarówno przez Kiełpino, czyli tak, jak kursują w tej chwili pociągi Gdynia - Kościerzyna, jak i przez Dzierżążno i Kartuzy, ze zmianą kierunku w Kartuzach.
Założenia są następujące: pociągiem PKM z Gdańska Gł. do lotniska w Rębiechowie dojedzie się w 23-29 min (w zależności od tego, czy będzie się zatrzymywać na wszystkich przystankach, czy nie), a z Gdyni Gł. - w 26-28 min. Inne czasy przejazdu w obrębie Trójmiasta też prezentują się atrakcyjnie: np. przejazd z Zaspy (przystanek pod wiaduktem na ul. Braci Lewoniewskich) na Morenę (przystanek w okolicy ul. Dolne Migowo) zajmie ok. 8, a do Matarni - ok. 18 min. Pociąg PKM z Karwin (przystanek przy ul. Wielkopolskiej) do Gdyni Gł. ma jechać 10 min.

Na terenie Trójmiasta pociągi PKM będą osiągać podobne średnie prędkości co obecnie pociągi SKM. Pomiędzy Gdańskiem Gł. i lotniskiem w Rębiechowie średnia prędkość będzie wynosić ok. 40 km/godz., a pomiędzy Gdynią Gł. i lotniskiem ok. 46 km/godz. SKM-ka pomiędzy Gdańskiem Gł. i Sopotem kursuje ze średnią prędkością 42 km/godz., a pomiędzy Gdańskiem Gł. i Gdynią Gł. - 36 km/godz.

Wszystko o PKM

Jak bardzo atrakcyjne są szacowane czasy przejazdu pociągami PKM, tak naprawdę widać dopiero, gdy "wyjedziemy" poza Trójmiasto.
W najszybszym wariancie przejazd z Gdańska Gł. do Żukowa zajmie 31 min, do Kartuz 45 min, a do Kościerzyny 56 min! W tym ostatnim przypadku pociąg osiągałby rewelacyjną jak na ruch aglomeracyjny średnią prędkość 75 km/godz.

Czas jazdy PKM z Gdyni Gł. do Żukowa wyniósłby w najszybszym wariancie ok. 28 min (dziś czas jazdy wynosi ok. 32 min, z tym że projekt PKM zakłada, że pociągi na tym odcinku będą się zatrzymywały nie cztery razy, jak obecnie, lecz siedem), do Kartuz ok. 43 min, a do Kościerzyny ok. 54 min (obecnie na przejazd tego odcinka pociągiem trzeba poświęcić ok. 75-80 min).
89 min ma zająć przejazd pociągiem w relacji Gdańsk Gł. - Rębiechowo - Kartuzy - Kościerzyna, ze zmianą kierunku w Kartuzach i postojem na każdym przystanku.
Oszacowanie czasów przejazdów jest potrzebne do określenia, ile pociągów będzie trzeba kupić do obsługi PKM.

Dla porównania, połączenia lotniska Okęcie z centrum Warszawy oraz Legionowem (37 km) i Sulejówkiem (33 km) obsługiwać będzie 13 nowoczesnych składów wyprodukowanych przez bydgoską PESĘ. Pojazdy dla SKM Warszawa - każdy z nich może zabrać do 900 osób - kosztowały 364 mln zł brutto i będą dostarczone do połowy 2011 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki