Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kwidzyn: Po 10 latach starań ruszy budowa mostu

Rafał Cybulski
mat. prasowe
W pierwszym tygodniu sierpnia, po niemal 10 latach starań, ma się rozpocząć budowa mostu przez Wisłę w okolicach Kwidzyna. Podpisanie umowy między inwestorem, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą, czyli konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, zaplanowano na wtorek, 27 lipca, o godz. 12. Z tej okazji do Kwidzyna przyjedzie też minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

- Bardzo się cieszę, bo jest to również mój osobisty sukces. Przecież podpisane przeze mnie uzgodnienia środowiskowe zostały oprotestowane przez trzy organizacje ekologiczne, a mimo to się obroniły , co znaczy, że wspomniany dokument został przez nas przygotowany z należytą starannością - podkreśla Ewa Nowogrodzka, wójt gminy Kwidzyn, na terenie której powstanie most.
Jeśli zgodnie z zapowiedziami GDDKiA plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w pierwszym tygodniu sierpnia, to od tego momentu będzie on miał 27 miesięcy na zakończenie największej inwestycji na terenie powiatu kwidzyńskiego i jednej z największych na Pomorzu. Pierwsze samochody będą mogły skorzystać z nowej przeprawy pod koniec 2012 roku.
W ramach inwestycji powstanie nie tylko podwieszany most przez Wisłę typu extradosed o długości 808 m, ale też wiele innych obiektów inżynierskich, m.in. trasa główna, która na zachodnim brzegu połączy przeprawę z autostradą A1, a na wschodnim z drogą krajową nr 55 Kwidzyn - Malbork. Oprócz tego wybudowane zostaną dwa mniejsze mosty przez rzeki Struga Młyńska (o dł. 25 m) i Liwa (o dł. 51 m), 17 dróg lokalnych o łącznej długości około 10 km i kilka skrzyżowań, w tym dwa dwupoziomowe i jedno rondo.

Inwestycja z wieloma perypetiami

10-letnia historia starań o most na Wiśle w okolicach Kwidzyna jest pełna nagłych zwrotów.
Pierwszy projekt powstał już w 2002 roku, a kolejne władze obiecywały rychłe rozpoczęcie inwestycji. Zamiast tego po trzech latach projekt trafił do kosza, bo uznano, że był zbyt kosztowny.

Nowy powstał w 2008 roku, ale potem przez niemal rok trwały uzgodnienia środowiskowe. Ten dokument był kluczowy dla całej inwestycji, bo ze względu na to że most powstanie na obszarze chronionym przez unijny program Natura 2000, od samego początku spore zainteresowanie inwestycją wykazywali ekolodzy z różnych organizacji, m.in. ornitolodzy i obrońcy minoga rzecznego, bardzo rzadkiego pasożyta, który licznie występuje w pobliżu miejsca, gdzie ma powstać przeprawa. Trzy stowarzyszenia postanowiły nawet oprotestować wariant mostu wybrany do realizacji, ale nie zatrzymało to inwestycji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki