Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kwidzyn: Jest zgoda na budowę mostu na Wiśle

Rafał Cybulski
Budowa mostu na Wiśle w okolicach Kwidzyna po latach oczekiwań dostała zielone światło! Wojewoda pomorski Roman Zaborowski wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRID). A jeszcze w ubiegłym tygodniu wydawało się, że przedsięwzięcie, które od ośmiu lat nie może wyjść poza fazę projektu, zostanie zablokowane przez zażalenie Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków.

Ekolodzy skarżyli się bowiem, że wojewoda w odpowiednim terminie nie poinformował ich o chęci podpisania ZRID. Jeszcze w ubiegły wtorek dowiedzieliśmy się, iż zażalenie rozpatrzy Ministerstwo Infrastruktury, a to mogłoby oznaczać wielomiesięczne opóźnienia.

Sposób na fortel ekologów znaleźli jednak prawnicy. Jaki, tłumaczy pomorski poseł Jerzy Kozdroń (PO), prawnik: - OTOP było uczestnikiem postępowania na prawach strony, ale nie stroną postępowania, więc wojewoda nie musiał informować towarzystwo o przebiegu postępowania. To ekolodzy powinni się interesować sprawą i śledzić, czy w internecie ukazało się obwieszczenie w tej sprawie.

Taka argumentacja wystarczyła i w poniedziałek po godz. 13 wojewoda Roman Zaborowski przekazał dokumentację ZRID w ręce Franciszka Rogowicza, dyrektora pomorskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Kamień spadł mi z serca, choć jak to często bywa, radość nie jest tak wielka jak zdenerwowanie przed tygodniem, gdy wyszła sprawa z zażaleniem - przyznaje burmistrz Kwidzyna Andrzej Krzysztofiak, stojący na czele delegacji samorządowców, która była obecna wczoraj w biurze wojewody.

Teraz kolejnym etapem w kierunku rozpoczęcia inwestycji będzie rozstrzygnięcie przetargu na wykonawstwo, który został ogłoszony w połowie kwietnia. Otwarcie ofert i wybór najlepszej z nich odbędzie się 18 czerwca, czyli 10 dni później niż zapowiadano. Tu jednak też nie obyło się bez protestu, bo jedna z firm zainteresowanych budową zgłosiła zastrzeżenia do zbyt wysokich wymagań inwestora, czyli GDDKiA, odnośnie kwalifikacji kadry pracowniczej przyszłego wykonawcy.

- Częściowo wymogi te złagodziliśmy i problem szybko udało się rozwiązać - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Według naszych informacji, wstępne zainteresowanie poprowadzeniem inwestycji wyraziło aż 14 firm, ale nie wiadomo, czy wszystkie ostatecznie złożą swoje oferty. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 400-500 mln zł.

- Jeśli po ogłoszeniu wyników przetargu obejdzie się bez protestów, to na początku lipca będziemy mogli podpisać umowę z wybranym wykonawcą. Natomiast budowa rozpocznie się najprawdopodobniej we wrześniu - dodaje rzecznik GDDKiA.

Wcześniej nie będzie to możliwe, bo w okresie letnim nie można prowadzić prac w korycie rzeki z powodu okresu lęgowego minoga rzecznego, rzadkiego i chronionego pasożyta. Tak zostało zapisane w uzgodnieniach środowiskowych.

Przeprawa przez Wisłę powstanie w ciągu drogi krajowej nr 90. Całkowita długość trasy, wraz z estakadą i mostem, wyniesie ok. 11,9 km. Most połączy Kwidzyn z autostradą A1 i znacznie skróci podróż do Trójmiasta oraz rozładuje ruch samochodów ciężarowych wokół miasta. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa ma się zakończyć jesienią 2012 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki