Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz chętniej wynajmujemy samochody, zamiast je kupować. Jakie auta wybierają Polacy?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W 2022 roku z polskich salonów wyjechało niecałe 420 tys. nowych aut osobowych, mniej niż w roku 2020, w szczycie pandemii koronawirusa.
W 2022 roku z polskich salonów wyjechało niecałe 420 tys. nowych aut osobowych, mniej niż w roku 2020, w szczycie pandemii koronawirusa. Osakr Nowak/Polska Press
Rozwój wynajmu długoterminowego, pomimo zakłóceń i niesprzyjających czynników ekonomicznych, konsekwentnie przyspiesza od prawie 2 lat. Na koniec poprzedniego roku tempo wzrostu tej branży osiągnęło poziom 10,3 proc. r/r. Coraz chętniej z wynajmu długoterminowego korzystają również najmniejsi przedsiębiorcy w kraju, często zastępując nim wcześniej wykorzystywany klasyczny leasing.

W 2022 roku z polskich salonów wyjechało niecałe 420 tys. nowych aut osobowych, mniej niż w roku 2020, w szczycie pandemii koronawirusa (wówczas było to ponad 428 tys.). W stosunku do 2021 r. spadek sprzedaży wyniósł 6 proc. r/r.

Firmy kupiły o niemal 10 proc. mniej aut niż w 2021 roku

Niezmiennie od wielu lat głównym filarem sprzedaży nowych samochodów w Polsce są firmy i przedsiębiorcy, którzy w zeszłym roku odpowiadali za sprzedaż 71 proc. nowych aut osobowych, łącznie nieco ponad 298,2 tys. Udział firm w sprzedaży nowych samochodów w minionym roku zmniejszył się o 3,1 p.p. w ciągu roku. Firmy nabyły o 9,9 proc. mniej nowych aut osobowych niż rok wcześniej. Z kolei w przypadku klientów indywidualnych sprzedaż w tym zakresie była większa o 5,2 proc. r/r.

Znacząco mniejszy, o 17,8 proc. r/r był w 2022 roku import aut używanych zza granicy, za który odpowiadają w zdecydowanej większości osoby prywatne. Zdaniem ekspertów Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jest to zjawisko pozytywne, z uwagi na fakt, że sprowadzane zza granicy do Polski samochody często są w znacznym wieku, z dużymi przebiegami i w nie najlepszej kondycji technicznej, co przekłada się na bezpieczeństwo i ekologiczność tego typu aut. Klienci indywidualni, jak wynika z danych, chętniej niż rok wcześniej sięgali po pojazdy nowe.

O ograniczonym imporcie mogły decydować również względy finansowe – na cenę aut importowanych bardzo mocno wpływały bowiem wysokie kursy walut, dodatkowo podnoszące koszt takich pojazdów. Mimo to, w zeszłym roku do naszego kraju sprowadzono prawie 706 tys. samochodów używanych.

Przedsiębiorcy wstrzymują się z zakupem nowych aut

Niestabilność gospodarcza, niepewna przyszłość, w tym rosnące ceny aut i stopy procentowe, wpływające na koszty finansowania spowodowały, że wielu przedsiębiorców i firm w Polsce wstrzymało decyzje o nabywaniu nowych aut na potrzeby swojej działalności. W efekcie łączna sprzedaż nowych samochodów do firm w 2022 r., a więc we wszelkich formach finansowania dostępnych na rynku, była mniejsza o 9,9 proc. r/r.

Jeszcze większy spadek był widoczny w przypadku zakupu ze środków własnych, kredytu i klasycznego leasingu liczonych razem, gdyż wyniósł 14 proc. r/r. Inaczej sytuacja wyglądała, jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, gdzie odnotowany został wzrost sprzedaży o 2,3 proc. r/r.

Coraz większy udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut

W 2022 r. w wynajmie długoterminowym znalazły się niemalże 3 na 10 nowych aut osobowych (28,1 proc.), które zakupiły w minionym roku w naszym kraju firmy i przedsiębiorcy. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży do firm zwiększył się o 3,3 p.p. w ciągu roku. Na potrzeby wynajmu długoterminowego branża nabyła w 2022 r. 83,9 tys. nowych aut osobowych.

– Podobnie jak w wielu krajach zachodnioeuropejskich, tak i w Polsce wynajem długoterminowy zaczyna być jedną z głównych form finansowania samochodów, sięga po niego już niemalże 3 na 10 przedsiębiorców i firm nabywających nowe auta w naszym kraju – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – Potencjał do dalszej ekspansji na polskim rynku jest wciąż bardzo duży i tkwi przede wszystkim w sektorze średnich i małych firm – dodaje.

Na koniec minionego roku wśród najpopularniejszych aut znajdujących się w łącznej liczbie pojazdów w wynajmie długoterminowym znajdowały się:

Auta benzynowe najpopularniejsze, ale rośnie udział elektryków

Zgodnie z danymi PZWLP, w przypadku wynajmu długoterminowego dominują samochody z napędami benzynowymi, które na koniec minionego roku stanowiły 53 proc. ogółu i ich udział zwiększył się w ciągu roku o 8 p.p. Odsetek aut dieslowskich wyniósł 39,3 proc. i zmniejszył się o 8,2 proc. r/r. Samochody z ekologicznymi napędami, a więc wszelkiego typu hybrydy i w pełni elektryczne reprezentowały już 7,7 proc. ogółu, a ich udział urósł o 0,2 p.p. w ciągu roku.

Jak wskazują eksperci PZWLP, udział aut w pełni elektrycznych wynosił 1,2 proc. i powiększył się zaledwie w czasie jednego roku ok. 2,5-krotnie. Ich zdaniem wzrost liczby samochodów elektrycznych to zasługa przede wszystkim publicznych dopłat do tego typu pojazdów w ramach programu „Mój Elektryk”. Eksperci spodziewają się, że przyrost elektryków w wynajmie długoterminowym będzie kontynuowany, ponieważ jest to opłacalne.

W IV kwartale 2022 r. wzrost kosztów najmu wyhamował, a w przypadku dużych mieszkań stawki nieco spadły.

Dobre wieści dla wynajmujących mieszkania. Wzrost kosztów wy...

Z kolei zgodnie z danymi PZWLP, branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) w Polsce zakończyła miniony rok ze wzrostem 3,5 proc. r/r. W kilku poprzednich kwartałach dynamika rozwoju tej branży utrzymywała się na poziomie dwucyfrowym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Coraz chętniej wynajmujemy samochody, zamiast je kupować. Jakie auta wybierają Polacy? - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki