Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ceny transportu morskiego, w tym frachtu kontenerowego, wzrosły o 240 proc. od listopada 2023 r.

MT
Przez Kanał Sueski przepływa obecnie 30 proc. statków mniej niż kilka tygodni temu.
Przez Kanał Sueski przepływa obecnie 30 proc. statków mniej niż kilka tygodni temu. Suez Canal Authority
Przedłużające się ataki na żeglugę w rejonie Morza Czerwonego mogą przynieść wzrost inflacji na świecie i spadek PLKB. Najbardziej negatywne skutki dotkną Europę.

Ceny transportu morskiego, w tym frachtu kontenerowego, wzrosły o 240 proc. od listopada 2023 r., osiągając poziomy obserwowane w IV kwartale 2022 r., ale na razie znacznie poniżej szczytu z 2021 r. kiedy szalała pandemia.

- Krótkotrwałość zakłóceń ograniczyłaby wpływ na globalną gospodarkę. Ponieważ popyt w Stanach Zjednoczonych i Europie jest o -10 proc. niższy od przedkryzysowych poziomów, zapasy pozostają wysokie, a marże firm przemysłowych pozostawiają margines na wchłonięcie podwyżek cen nakładów produkcyjnych. Jeśli jednak kryzys utrzyma się przez kilka miesięcy, podwojenie cen transportu spowodowałoby wzrost globalnej inflacji o 0,5 punktu procentowego, co skutkowałoby spadkiem wzrostu PKB o 0,4 punktu procentowego - oceniają skutki analitycy Allianz Trade.

W Europie te negatywne wielkości mogą być wyższe i wynieść odpowiednio dodatkowe 0,7 pkt. proc. dla inflacji i 0,9 pkt proc. mniej dla wzrostu PKB.

Najbardziej wrażliwym czynnikiem mającym wpływ na stan gospodarki są ceny energii. 12 proc. ropy morskiej i 8 proc. skroplonego gazu ziemnego przepływa przez Kanał Sueski, co powoduje, że ceny energii w Europie pozostają bardzo niestabilne.

Ataki na statki handlowe imają już wymierny wpływ na wolumeny w transporcie morskim. W ciągu dziesięciu dni poprzedzających 7 stycznia w Kanale Sueskim spadły one o 15 proc. rok do roku, podczas gdy cieśnina Bab-el-Mandeb prowadząca do Morza Czerwonego odnotowała większy spadek o 53 proc. Liczba statków towarowych przepływających przez Kanał Sueski spadła o 30 proc. dla ładunków i 19 proc. dla tankowców.

Z kolei wolumen żeglugi wokół Przylądka Dobrej Nadziei niemal podwoił się w tym samym okresie, przy czym liczba statków towarowych wzrosła o +66 proc., a tankowców o +65 proc. - piszą analitycy Allianz Trade.

Mimo, że ceny transportu morskiego wzrosły ponad dwukrotnie, na razie światowa gospodarka z powodu słabszego popytu dysponuje zapasami, które mogą niwelować wzrost kosztów transportu. Firmy mogą decydować się także na niższe marże.

- Sektor żeglugowy również zwiększył swoje moce produkcyjne o nowe kontenerowce, więc ryzyko wzrostu (cen frachtu), choć znaczące, wydaje się dziś niższe niż w 2021 r. Jeśli jednak kryzys utrzyma się po pierwszym półroczu, wpływ na globalne łańcuchy dostaw może stać się poważniejszy - czytamy w analizie.

Wpływ rosnących kosztów transportu na inflację jest najwyższy w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie podwojenie kosztów transportu może spowodować wzrost inflacji o +0,7 punktu procentowego w porównaniu do +0,3 punktu procentowego w Chinach. Oznaczałoby to wzrost globalnej inflacji o +0,5 punktu procentowego do 5,1% w 2024 roku. W opinii Allianz Trade negatywny wpływ na wzrost PKB może wynieść -0,9 punktu procentowego w Europie i -0,6 punktu procentowego w Stanach Zjednoczonych, co potencjalnie przełoży się na spadek globalnego wzrostu PKB o -0,4 punktu procentowego, do 2 proc. Pozytywną wiadomością jest to, że czasy dostaw dostawców znormalizowały się i są niższe niż średnie sprzed pandemii. Jeśli jednak kryzys ten przedłuży się na kilka miesięcy, może to mieć wpływ na wzrost wolumenu światowego handlu, potencjalnie zmniejszając go o -1,1 punktu procentowego do +1,9%. Zwiększa to ryzyko opóźnionego odbicia po recesji w 2023 roku. Z perspektywy przedsiębiorstw marże mogą spaść nawet o -1,8 punktu procentowego w Europie i -0,9 punktu procentowego w Stanach Zjednoczonych, jeśli firmy zaabsorbują 50 proc. wzrostu cen czynników produkcji.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki