W poniedziałek, 20 listopada 2022 zainaugurowana została budowa terminalu T3 w Baltic Hub w Gdańsku. Nowe nabrzeże jeszcze zwiększy możliwości przeładunkowe największego terminalu kontenerowego na Bałtyku.
- Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych - powiedział Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej. - Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję budowy największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne.
- Dzisiejsze wydarzenie to efekt ciężkiej pracy i wielu miesiącu przygotowań. To inwestycja w wielką rozbudowę infrastruktury przeładunkowej. Obecnie jesteśmy nr 13 w Europie wśród portów kontenerowych, kilkanaście lat temu byliśmy na miejscu 62, a w 2024-25 roku możemy być pierwszej dziesiątce. Rynek rośnie bardzo szybko, wolumen przeładunków rośnie gwałtownie. Gdańsk i Polska będzie miała znaczenie dla rozwoju łańcuchów dostaw na rynku europejskim. Jesteśmy hubem dla naszych sąsiadów w Czechach, na Węgrzech w Ukrainie - powiedział Charles Baker, dyrektor Baltic Hub.
Inwestycję wykona konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV.
W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Inwestycja będzie finansowana wyłącznie ze środków własnych DCT oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.
Dodatkowo, w ramach projektu T3 zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 28 pół-automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.
Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.
Uruchomienie terminala przewidziane jest w połowie 2024 roku.
Po ukończeniu T3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych i niezmiennie będzie obsługiwać i wspierać zarówno dynamicznie rozwijającą się polską gospodarkę, jak i rynki Europy Środkowo-Wschodniej oraz krajów bałtyckich.
Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze T3.
Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.
Baltic Hub, wcześnie DCT Gdańsk powstał w 2007 roku. Wówczas otwarto pierwsze nabrzeże. W I fazie budowy powstał 36-hektarowy terminal kontenerowy zdolny do przeładunku 500 000 TEU. 10 lat później, w 2017 roku otwarto nabrzeże T2.
Terminal zakończył ubiegły rok z rekordowym wynikiem 2,1mln TEU. Jego obecna przepustowość to 2,7 mln TEU. Po budowie T3 zwiększy się do 4,5 mln TEU.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?