Firma lub konsorcjum wyłonione w przetargu będzie miała 10 miesięcy na opracowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego.
- To duży krok do przodu w kwestii budowy Portu Centralnego. Otwarcie ofert, a później wyłonienie wykonawcy, to wyraźny sygnał, że jesteśmy zdeterminowani i chcemy, by Port Centralny powstał. Zależy nam na tym, by koncepcja została opracowana z najwyższą starannością, dlatego uważnie będziemy przyglądać się ofertom - mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG SA.
Czytaj także:
- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Koncepcja zagospodarowania Portu Centralnego ma odpowiedzieć na pytania jaki jest popyt na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz jakie są prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050.
Zarząd portu stawia wykonawcom szereg wymagań. Musza posiadać zespoły ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego.
Zobacz też:
Pod powstanie Portu Centralnego ZMPG przewiduje przeznaczyć 500 ha na nowych terenach wydartych morzu. Docelowo powstanie tam kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy dla terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Formuła jest zbliżona do budowy terminalu DCT przez kapitał australijski.
Port Centralny ma być nowym etapem rozwoju i zwiększania konkurencyjności Gdańska. Terminale głębokowodne znacznie zwiększa możliwości przeładunkowe i logistyczne portu na szlakach łączących Europę ze światem. Gdański port potrzebuje nowych terenów z bezpośrednim dostępem do morza, nie tylko pod przeładunki i działalność logistyczną ale także montażową.
- Zainteresowanie naszymi terenami jest tak duże, że nie boimy się o kontrahentów, ale o to, że nie mamy już terenów w pierwszej linii od brzegu. Stąd nasze plany budowy Portu Centralnego, nowych terminali wychodzących w morze. Planujemy bezkolizyjne ich połączenie drogowe z zapleczem, tak aby nie dzielić Portu. Wyobrażamy sobie, że drogi mogą przebiegać na estakadach, tak jak buduje się je na całym świecie - wyjaśnia Łukasz Greinke.
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?