Gmina Bytów będzie musiała mocno się postarać, aby znaleźć fundusze na wkład własny.
- Początkowo mówiono o 25 - 30 milionach złotych. Jednak doświadczenia z Polski z prowadzenia podobnych inwestycji, a także informacje, jakie otrzymaliśmy choćby z Politechniki Gdańskiej, pokazują, że kwota potrzebna na kompleksową modernizację trasy znacznie wzrosła w stosunku do wcześniej prognozowanych. To nawet 40 - 60 milionów złotych za odcinek z Bytowa do Lipusza - mówi Adam Leik, zastępca burmistrza Bytowa.
Czytaj także: Andrzej Massel: PKM to nowatorska inwestycja w skali całego kraju
Radni Bytowa wyrazili zgodę na przystąpienie gminy do programu, w którym można otrzymać dofinansowanie na wykonanie dokumentacji projektu. Jej koszt wynosi około 2 milionów złotych.
- Musimy mieć ten projekt gotowy, by w późniejszym czasie móc się starać o wsparcie budowy PKM - wyjaśnia Leik.
Samorząd bytowski sam nie jest w stanie sfinansować późniejszego wkładu własnego w wysokości co najmniej około 10 mln zł. Dlatego z udziałem marszałka zorganizowane będzie spotkanie z Polskimi Liniami Kolejowymi jako potencjalnym partnerem.
- Celem jest rozpoczęcie dyskusji na temat planowanej inwestycji, a zwłaszcza ustalenie, kto fizycznie ma się tym zająć, a kto ma pilotować działania - wyjaśnia Leik.
Czytaj także: Są już projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Do rozmów mieliby zasiąść przedstawiciele PLK, samorządu województwa, Bytowa, i być może gmin Lipnica i Studzienice, gdzie ma przebiegać ostatnia nitka kolei z Trójmiasta.
- Trzeba sobie wyraźnie powiedzieć, że wkład własny do inwestycji wyniesie około 10-15 milionów złotych. Gmina Bytów nie udźwignęłaby tego ciężaru nawet w partnerstwie z powiatem. Byłoby idealnie, gdyby PLK zostały inwestorem w partnerstwie z samorządem województwa - zaznacza zastępca burmistrza.
Choć wokół inwestycji pojawia się wiele pytań, to raczej nikt nie ma wątpliwości, że kolej jest potrzebna. Życzliwie na sprawę patrzy m.in. marszałek pomorski Mieczysław Struk.
- Zachęcałem władze Bytowa i powiatu, aby się starały o dofinansowanie projektu - przypomina Struk.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Wszystko o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Modernizacja linii ma się odbyć na odcinku 17 km. Szacowany czas dojazdu z Bytowa do Gdańska wynosiłby wtedy 1,5 godziny. - Bytów jest jedynym miastem powiatowym w województwie, które nie ma połączenia kolejowego z Trójmiastem - zaznacza Jan Kleinszmidt, przewodniczący Sejmiku Pomorskiego. - Chcemy umożliwić połączenie Kaszub z Gdańskiem, bo obecnie pociągi jadą tylko do Gdyni - dodaje.
Warto inwestować w kolej metropolitalną? Może być konkurencją dla transportu drogowego? - czekamy na komentarze
O TYM SIĘ MÓWI NA POMORZU:
* Euro 2012: Są opóźnienia w realizacji ważnych obiektów (ZDJĘCIA)
* Gdańscy Żydzi kontra Grass: nie chcą się spotkać z pisarzem
* Rocznica katastrofy smoleńskiej: Jak upamiętniliśmy ofiary na Pomorzu (ZDJĘCIA)
* Katastrofa smoleńska: Nie mówcie, kiedy mamy skończyć tę żałobę
WYWIADY, OPINIE, KOMENTARZE:
* Naukowcy chcą zbadać katastrofę smoleńską
* Katastrofa smoleńska: Opinie MAK i Millera są pozbawione autorytetu
* O. Zięba o Smoleńsku: To, co zaczęło się od sporu o Wawel, skutkowało ideologizacją umysłów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?