Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bruksela chce dekarbonizacji transportu morskiego. Ekspert: nie jesteśmy na to gotowi

Maciej Naskręt
Maciej Naskręt
Fot. yara.ua
Emisja gazów cieplarnianych z transportu morskiego powinna zostać ograniczona o 2 proc. do 2025 r., o 20 proc. do 2035 r. i o 80 proc. do 2050 r. Tak stanowi przyjęte rozporządzenie przez Parlament Europejski. Eksperci transportu przekonują, że na takie zmiany nas nie stać.

Parlament Europejski zakończył właśnie prace nad dwiema kolejnym propozycjami legislacyjnymi wchodzącymi w skład pakietu Fit for 55, czyli pakietu regulacji klimatycznych UE zmierzających do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w Europie o co najmniej 55 proc. do 2030 r.

Rozporządzenie FuelEU Maritime, czyli Rozporządzenie w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz rozporządzenie AFIR, czyli Rozporządzenie w sprawie rozmieszczania infrastruktury paliw alternatywnych to dwa akty prawne, które mają umożliwić całościową transformację energetyczną transportu morskiego.

Rozporządzenie FuelEU Maritime przewiduje, że emisja gazów cieplarnianych z transportu morskiego powinna zostać ograniczona o 2 proc. do 2025 r., o 20 proc. do 2035 r. i o 80 proc. do 2050 r. Obowiązki redukcyjne dotyczą statków o tonażu brutto powyżej 5 000 ton i obejmują 100 proc. ich rejsów wewnątrzunijnych oraz 50 proc. rejsów między portami UE a portami krajów trzecich.

Natomiast rozporządzenie AFIR zawiera wytyczne dotyczące infrastruktury portowej umożliwiającej operatorom statków wystarczający dostęp do energii elektrycznej z lądu w portach TEN-T, czyli wywiązanie się z obowiązków ustanowionych w rozporządzeniu FuelEU Maritime.

ZOBACZ TAKŻE: Tak kupisz dobry węgiel. Wybrać kostkę, orzech, ekogroszek, a może miał? Wyjaśniamy, czym różnią się węgiel brunatny i kamienny

Ekspert przekonuje, że nie stać nas na to

Prof. dr hab. Zdzisław Kordel z Uniwersytetu Gdańskiego, przekonuje że "wdrożenie tych regulacji w obecnej sytuacji gospodarczej jest zwyczajnie niemożliwe".

- Nie stać nas na to. Przełożyłoby się to na wyższe koszty transportu np. za fracht, ale i opłaty w portach. Wątpliwości budzi także fakt, czy zdołamy dostarczyć energię do transportu morskiego z odnawialnych źródeł. Praktyka pokazuje na przykładzie farm wiatrowych, że nie jest to proste - podkreśla Kordel z Uniwersytetu Gdańskiego.

Przypomnijmy, że Komisja Europejska 14 lipca 2021 r. przyjęła pakiet propozycji legislacyjnych „Fit for 55” w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, którego celem jest wzmocnienie pozycji UE jako światowego lidera klimatycznego. Pakiet ma na celu unowocześnienie istniejącego prawodawstwa zgodnie z celem UE w zakresie klimatu na 2030 r., które pomoże wprowadzić zmiany transformacyjne potrzebne w gospodarce, społeczeństwie i przemyśle, aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. oraz, aby to wspierać, zmniejszyć emisje netto o co najmniej 55 proc. (w porównaniu z 1990 r.) do 2030 r.

CZYTAJ WIĘCEJ: Gdańsk. Mogą budować Morską Farmę Wiatrową Baltica. Jest decyzja środowiskowa dla infrastruktury przyłączeniowej . Kiedy popłynie prąd?

Europejski Zielony Ład jednak w obliczu wojny i rosnących cen energii staje się poważnym problem dla mieszkańców UE. Oprócz zerwanych łańcuchów dostaw już w czasach pandemii, teraz nałożyły się problemy z surowcami energetycznymi sprowadzanymi z Rosji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki