Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port w Gdyni: Rejon Nabrzeża Bułgarskiego zostanie zagospodarowany. Kontrakt już podpisany

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
materiały prasowe
To będzie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w ostatnich latach w gdyńskim porcie. W czwartek podpisano umowę z wykonawcą na zagospodarowanie nabrzeża Bułgarskiego, leżącego w pobliżu terminalu promowego i kontrolowanego przez chińską spółkę Hutchison Gdynia Container Terminal.

Wartość kontraktu, który zrealizuje firma Strabag, opiewa na ponad 125 mln zł. Zarządcy portu liczą, iż uda się pozyskać na tę inwestycję wsparcie z funduszy Unii Europejskiej. Złożony został już wniosek o dofinansowanie z puli Funduszu Spójności UE. Jest niemal przesądzone, że takie wsparcie uda się uzyskać, bowiem inwestycja została umieszczona na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013.

W ramach prac utwardzony zostanie ostatni, niezagospodarowany dotychczas, fragment gdyńskiego portu. Wykonawca planuje uregulować łącznie 192 metry linii brzegowej, w ramach podpisanej umowy powstanie też infrastruktura, umożliwiająca w tym miejscu cumowanie statków. Na nowym nabrzeżu będzie ponadto możliwość wybudowania w przyszłości magazynów. Tereny, na których dziś ze względu na brak infrastruktury niemożliwe jest prowadzenie działalności portowej, zostaną uzbrojone, wykonawca wybuduje nowe ulice, place manewrowe, a także nabrzeże zamykające.
- Inwestycja obejmuje również zabudowę ujścia rzeki Chylonki oraz umocnienie jej odcinków ujściowych i Potoku Chylońskiego, ponadto sukcesywną budowę nowych powierzchni manewrowych - informuje Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Kontrakt zrealizowany ma być w ciągu 18 miesięcy, co oznacza, że nowe nabrzeże Bułgarskie gotowe będzie w marcu 2015 roku. Po dokończeniu tej inwestycji zarządcy gdyńskiego portu liczą, że uda się im pozyskać nowych klientów, zainteresowanych działalnością na tym obszarze. W efekcie poprawy zdolności przeładunkowej w segmencie ładunków masowych i drobnicowych wzrośnie też pozycja konkurencyjna Gdyni w stosunku do innych portów basenu Morza Bałtyckiego.

Jest to kolejna wielka inwestycja w gdyńskim porcie, która realizowana ma być przy wsparciu środków z Unii Europejskiej. Tylko do 2016 r. przedstawiciele ZMPG chcą wydać na prace infrastrukturalne kwotę sięgającą 736 mln zł. Warto przypomnieć, iż w czerwcu tego roku podpisano umowę z innym wykonawcą, firmą Doraco, na przebudowę nabrzeża Szwedzkiego. Wartość tego kontraktu opiewa na 68 mln zł, prace zakończyć mają się w połowie 2015 roku. Już wcześniej, w pierwszej połowie 2011 roku, pogłębiono do 13,5 m kanały portowe. Inwestycja kosztowała ponad sto milionów złotych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje już jednak kolejne pogłębienie portowych kanałów, tym razem do 15,5 m. To, a także planowany zakup od Stoczni Marynarki Wojennej nabrzeża Gościnnego i wybudowanie w jego miejsce obrotnicy, umożliwi zawijanie do Gdyni większych statków.
[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki