Wartość kontraktu, który zrealizuje firma Strabag, opiewa na ponad 125 mln zł. Zarządcy portu liczą, iż uda się pozyskać na tę inwestycję wsparcie z funduszy Unii Europejskiej. Złożony został już wniosek o dofinansowanie z puli Funduszu Spójności UE. Jest niemal przesądzone, że takie wsparcie uda się uzyskać, bowiem inwestycja została umieszczona na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013.
W ramach prac utwardzony zostanie ostatni, niezagospodarowany dotychczas, fragment gdyńskiego portu. Wykonawca planuje uregulować łącznie 192 metry linii brzegowej, w ramach podpisanej umowy powstanie też infrastruktura, umożliwiająca w tym miejscu cumowanie statków. Na nowym nabrzeżu będzie ponadto możliwość wybudowania w przyszłości magazynów. Tereny, na których dziś ze względu na brak infrastruktury niemożliwe jest prowadzenie działalności portowej, zostaną uzbrojone, wykonawca wybuduje nowe ulice, place manewrowe, a także nabrzeże zamykające.
- Inwestycja obejmuje również zabudowę ujścia rzeki Chylonki oraz umocnienie jej odcinków ujściowych i Potoku Chylońskiego, ponadto sukcesywną budowę nowych powierzchni manewrowych - informuje Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Kontrakt zrealizowany ma być w ciągu 18 miesięcy, co oznacza, że nowe nabrzeże Bułgarskie gotowe będzie w marcu 2015 roku. Po dokończeniu tej inwestycji zarządcy gdyńskiego portu liczą, że uda się im pozyskać nowych klientów, zainteresowanych działalnością na tym obszarze. W efekcie poprawy zdolności przeładunkowej w segmencie ładunków masowych i drobnicowych wzrośnie też pozycja konkurencyjna Gdyni w stosunku do innych portów basenu Morza Bałtyckiego.
Jest to kolejna wielka inwestycja w gdyńskim porcie, która realizowana ma być przy wsparciu środków z Unii Europejskiej. Tylko do 2016 r. przedstawiciele ZMPG chcą wydać na prace infrastrukturalne kwotę sięgającą 736 mln zł. Warto przypomnieć, iż w czerwcu tego roku podpisano umowę z innym wykonawcą, firmą Doraco, na przebudowę nabrzeża Szwedzkiego. Wartość tego kontraktu opiewa na 68 mln zł, prace zakończyć mają się w połowie 2015 roku. Już wcześniej, w pierwszej połowie 2011 roku, pogłębiono do 13,5 m kanały portowe. Inwestycja kosztowała ponad sto milionów złotych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje już jednak kolejne pogłębienie portowych kanałów, tym razem do 15,5 m. To, a także planowany zakup od Stoczni Marynarki Wojennej nabrzeża Gościnnego i wybudowanie w jego miejsce obrotnicy, umożliwi zawijanie do Gdyni większych statków.
[email protected]
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?