Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsumencie, sprawdź swoje prawa

Redakcja
Alina Rocka
Alina Rocka
Na pytania Czytelników odpowiada Alina Rocka, miejski rzecznik praw konsumenta w Gdańsku

W ubiegłym roku zaciągnęłam kredyt w banku. Niestety, moja sytuacja finansowa uległa pogorszeniu, w związku z czym nie jestem w stanie spłacać rat w pełnej wysokości i na koncie kredytu powstało zadłużenie. Bank grozi mi wypowiedzeniem umowy. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?
Najgorszym wyjściem w takim przypadku jest chowanie głowy w piasek. Przede wszystkim radzę udać się do banku i poprosić o zmianę umowy kredytowej, to jest zmniejszenie wysokości miesięcznych rat z równoczesnym wydłużeniem okresu spłaty. Jestem przekonana, że bank dopuści przyjęcie aneksu do umowy, dostosowującego warunki spłaty kredytu do aktualnych pani możliwości.

Uczestniczyłam w imprezie turystycznej za granicą. Na miejscu okazało się, że nie otrzymałam w hotelu pokoju z widokiem na morze, za który dodatkowo zapłaciłam. Próbowałam uzyskać pomoc od rezydenta, okazało się to jednak niemożliwe. Warunki pobytu odbiegały od tego, co było zapisane w umowie. Czego mogę domagać się od biura turystycznego?
Należy zgłosić reklamację do organizatora imprezy i domagać się od niego zwrotu kwoty uiszczonej dodatkowo za pokój z widokiem na morze oraz odszkodowania za niezgodne z umową warunki pobytu. W ustaleniu kwoty odszkodowania może pomóc tzw. tabela frankfurcka, określająca procentowo stawki odszkodowania.

Zareklamowałam meble u sprzedawcy. Reklamacja została uznana, a sklep zobowiązał się do wymiany mebli na nowe. Żądają jednak ode mnie, abym na własny koszt dostarczyła do sklepu wadliwe meble i odebrała nowe. Czy rzeczywiście muszę ponosić koszty transportu?
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stanowi, że konsument ma prawo do nieodpłatnej naprawy albo wymiany wadliwego towaru. Nieodpłatność polega na tym, że sprzedawca ma obowiązek zwrócić klientowi poniesione przez niego koszty, związane między innymi z dostarczeniem wadliwego towaru do sklepu i odebraniem nowego.

Zakupiłem niedawno nowy telewizor. Ponieważ po krótkim czasie przestał on prawidłowo działać, zaniosłem go do naprawy do zakładu serwisowego wymienionego w karcie gwarancyjnej. Czekam już miesiąc, a w zakładzie informują mnie, że czas naprawy może się przedłużać w związku z koniecznością sprowadzenia części z zagranicy. Jaki jest termin wykonania naprawy gwarancyjnej; czy mogę domagać się wymiany telewizora na nowy?
Warunki gwarancji, w tym termin dokonania naprawy oraz okoliczności uprawniające klienta do wymiany towaru, powinna określać karta gwarancyjna (przepisy prawa nie regulują tego zagadnienia). Warto przypomnieć, że jeżeli konsument razem z towarem otrzymuje paragon (lub fakturę) oraz pisemny dokument gwarancyjny, to nabywa on dwa uprawnienia:
- z tytułu gwarancji - odpowiedzialność ponosi firma, która gwarancji tej udzieliła (zazwyczaj producent), a warunki odpowiedzialności określa karta gwarancyjna
- z tytułu niezgodności towaru z umową - odpowiedzialność ponosi sprzedawca, na podstawie przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Konsument zgłaszając reklamację ma prawo dokonać wyboru uprawnień, z których korzysta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki