Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podwójny ropociąg z Gdańska do Płocka

Jacek Sieński
Przemek Świderski
W przyszłym roku rozpocznie się budowa Terminalu Naftowego Gdańsk. TNG będzie połączony z bazą Naftoportu, bazami magazynowymi PERN i krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego kraju służą wielkie inwestycje realizowane i planowane przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" w Płocku. Najważniejszymi z nich są budowa portowego Terminalu Naftowego Gdańsk - TNG, stanowiska przeładunkowego T 2 w Bazie Przeładunków Paliw Płynnych spółki Naftoport, w zewnętrznym porcie gdańskim i nowych zbiorników ropy w Bazie Manipulacyjnej PERN w Gdańsku Górkach Zachodnich. Niedługo konieczne będzie też rozbudowanie ropociągu Gdańsk - Płock i bazy Naftoportu.

W 2014 rozpocznie się pierwszy etap budowy TNG

Marcin Moskalewicz, prezes PERN, podczas spotkania z naukowcami i pomorskimi biznesmenami na Politechnice Gdańskiej, poinformował, że już pod koniec tego roku zacznie się budowa dwóch zbiorników w gdańskiej bazie magazynowej.

Będą one miały pojemność po 100 tys. m sześc. i zwiększą całkowitą pojemność bazy z 900 do 1,1 mln m sześć. Inwestycja ma być sfinalizowana w 2015 roku. Jej wartość szacowna jest na około 1 mln zł. Trwają przygotowania do zbudowania w Gdańsku portowego terminalu naftowego o powierzchni 28 hektarów.

TNG będzie połączony z bazą Naftoportu, bazami magazynowymi PERN i krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy możliwości wykorzystania istniejącej już infrastruktury i bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Pierwszy etap budowy TNG zacznie się w pierwszym kwartale 2014 roku, a zakończy - w roku 2015. Koszt tej części inwestycji wyniesie 415 mln zł. Obejmie ona m. in. posadowienie zbiorników na surową ropę o łącznej pojemności 400 tys. m sześc. Drugi etap budowy zapoczątkowany zostanie pod koniec 2014 roku.

Duże zyski dla Gdańska

Zakończenie całej inwestycji, wartej ponad 820 mln zł, powinno nastąpić w 2018 roku. Po uruchomieniu TNG przychody PERN, gminy Gdańsk, budżetu państwa i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA powinny rocznie wzrosnąć w sumie do 100 mln zł. Co roku do kasy Gdańska będą wpływać podatki od nieruchomości w wysokości około 17 mln zł, a ZMPG SA może otrzymywać, za dzierżawione przez PERN grunty, w przybliżeniu 4 mln zł.

- Przewidujemy między innymi budowę drugiej nitki rurociągu Północ - Południe, prowadzącego z Gdańska do Płocka - przypomina Moskalewicz. - Obecny jest rewersyjny, czyli można nim tłoczyć ropę w obu kierunkach. Ma on jednak ograniczone, roczne możliwości przesyłu ropy, bo wynoszące do 27 milionów ton. Gdyby zmienił się kierunek dostaw ropy do Polski, ze wschodniego na północny, to zaspokojenie potrzeb krajowych i niemieckich odbiorców wymagałoby zwiększenia ilości przesyłanej ropy nawet o 10 milionów ton.

Istotną inwestycją PERN jest budowa stanowiska przeładunkowego T2 w bazie Naftoport. Pozwali to zwiększyć przeładunki paliw. Nasze rafinerie mogą dostarczać razem do 16 mln ton oleju napędowego. Popyt na to paliwo nieustannie rośnie. Prognozuje się, że na rynku zabraknie 5 mln ton oleju. Stąd trzeba będzie sprowadzać go drogą morską.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki