Inwestorski nadzór środowiskowy nad przebudową obiektów ujściowych Wisły, kierownic wschodniej i zachodniej, sprawowała m.in. Magdalena Kiejzik-Głowińska z Biura Projektowo-Doradczego „Ekokonsult” w Gdańsku. Stwierdziła ona, że z uwagi na zlokalizowanie budowy wodnej na obszarze Natura 2000, od jej rozpoczęcia w 2011 roku, jest ona realizowana pod nadzorem środowiskowym i ornitologicznym. Prognozami i obserwacjami objęto zachowanie się ptaków oraz wpływu stałej obecności statków, pracy żurawi i koparek na ich płoszenie oraz utratę siedlisk lęgowych. Sprawdzano trwałość sztucznej łachy przy ujściu. Wprowadzono też ograniczenia czasowe, wstrzymując roboty hydrotechniczne przy kierownicy zachodniej w okresach lęgowych ptaków, a na kierownicy wschodniej w okresie lęgowym prowadzono tylko prace niewywołujące hałasu. Do tego prace budowlane wykonywano jedynie od strony wody.
Wykonawcę przebudowy kierownic ujściowych obowiązywały również inne nakazy i zakazy. Dotyczyły one wykonania sztucznej łachy i monitorowania jej trwałości, utrzymywania odpowiedniej głębokości między „Ptasią łachą” a kierownicą wschodnią oraz monitoringu ornitologicznego w okresach lęgowych ptaków, połączonego z dokumentowaniem robót prowadzonych w czasie kontroli.
W wyniku nadzoru, prowadzonego od grudnia 2011 roku do listopada roku 2015, możliwość prowadzenia prac budowlanych była znacząco zmniejszona. Przy sprzyjających warunkach pogodowych tyło to 329 dni, przy umiarkowanych warunkach - 218 dni. Złe warunki pogodowe spowodowały przerwy w ciągu 227 dni, a dni wolnych od pracy było 184.
Łączna liczba dni w okresie objętym nadzorem wyniosła 958. Dla wykonawcy i jego podwykonawców przeprowadzono w sumie 4 szkolenia środowiskowe. Opracowano także 12 raportów kwartalnych i trzy raporty roczne.
W trakcie prac budowlanych zmieniała się powierzchnia łach ptasich, foczych oraz plaż u ujścia Przekopu Wisły. Badania batymetryczne wykonane zimą 2011 roku i wiosną roku 2012 wykazały, że „Ptasia łacha” zasilona sztucznie miała powierzchnię 8,1 ha, „Focza łacha” - 0,5 ha, plaża i łachy przy kierownicy zachodniej - 16,8 ha. W sumie było to 25,5 ha. Natomiast jesienią 2014 roku łachy siedliskowe miały już łącznie powierzchnię 37,4 ha.
Kiejzik-Głowińska zaznaczyła, że odbudowa obiektów ujścia Przekopu Wisły przebiegała z zachowaniem wszystkich ograniczeń i nakazów środowiskowych. Konieczne jest bieżące reagowanie na uwarunkowania środowiskowe pojawiające się w czasie budowy, bowiem nie da się przewidzieć wszystkich okoliczności, jakie mogą wystąpić w trakcie robót budowlanych. Dobre rozwiązanie stanowiło usypanie z urobku pogłębiarskiego sztucznej łachy. Skutecznie minimalizowało to oddziaływanie budowy na ptaki. Po trzech latach obserwacji robót budowlanych zmniejszono restrykcje dotyczące inwestycji, umożliwiając ich kontynuowanie przy kierownicy zachodniej w okresach lęgowych ptaków.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?