- 29 maja przejdzie do historii Gdańska, przejdzie do historii Pomorza i do historii Polski dlatego, że tak wielka inwestycja, tak skomplikowana, tak innowacyjna gości w naszym kraju po raz pierwszy - przekonywał prezydent Paweł Adamowicz. - Myślę, że niejedna praca magisterska i doktorska powstanie na Politechnice Gdańskiej w oparciu o tę inwestycję. Nie byłoby tego tunelu, gdyby nie potrzeba i tę potrzebę wyraził Port Morski w Gdańsku. Ten tunel budujemy po to, by gdański port był bramą morską Rzeczpospolitej. Gdańsk jest ważnym ogniwem logistycznym, transportowym Europy Środkowej i Wschodniej, a ten tunel pełnił będzie wiele funkcji lokalnych i ponadlokalnych - dodał.
- W takich sytuacja, kiedy odwiedzam dziesiątki placów budów w całym kraju staram się nie używać wielkich słów, ale w tym wyjątkowym momencie muszę powiedzieć, że to jest historyczny moment dla Gdańska, Pomorza i całej Polski - mówił Sławomir Nowak, minister transportu. - Największa w Polsce i jedna z największych na świecie maszyna drążąca tunele z tarczą mającą 12,5 metra, czyli dwa razy większą niż w Warszawie co dla gdańszczan może oznaczać satysfakcję, że jest większa i lepsza niż w stolicy. Słowo staje się ciałem, słowo, które przez wiele lat było niemożliwe do realizacji.
Sławomir Nowak podkreślił, że ta inwestycja połączy port morski z głównymi szlakami komunikacyjnymi na południe Europy, zachód. - Przezwyciężamy to wykluczenie komunikacyjne, które przez wiele lat odcinało północną Polskę od reszty kraju i reszty Europy. Ta inwestycja jest warta bardzo wiele pieniędzy - miliard czterysta milionów złotych, ale to pieniądze dobrze wydane - zaznaczył minister.
Na uroczystości pojawił się też Manuel Viciana Pedroza, członek zarządu OHL, lidera realizującego tunel konsorcjum oraz Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, która została matką chrzestną gdańskiej maszyny TBM "Damroki".
Ten "próbny rozruch" nie oznaczał, że gdański kret zaczął dziś drążyć tunel pod Martwą Wisłą. Jak zapowiada Magdalena Skorupka-Kaczmarek z nadzorującej inwestycję spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne regularną pracę Damroka rozpocznie w ciągu kilku dni.
Tunel to jedna z najpotężniejszych inwestycji w Gdańsku. Jego wjazdy zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży Dworca Drzewnego (od strony Węzła Ku Ujściu na Trasie Sucharskiego) i przy Dworcu Wiślanym (od strony Węzła Marynarki Polskiej na stadionowym odcinku Trasy Słowackiego).
Damroka przez około 5 miesięcy będzie się przewiercać pod korytem Martwej Wisły, zostawiając za sobą tubingi, betonowe konstrukcje, które staną się szkieletem budowanego tunelu. Kiedy wydrąży pierwszą nitkę tunelu, jego głowica przewieziona zostanie znów na nabrzeże w okolice Dworca Drzewnego i rozpocznie przewiercanie kolejnej nitki.
Wideo: Gabriela Król
Cały tunel ma zostać wybudowany do jesieni 2014 r., oddany do użytku będzie najprawdopodobniej na początku 2015 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?