Nowa polityka ma przynieść gospodarce europejskiej do 10 mld euro oszczędności do 2030 r. i przyczynić się do rozwoju morskich połączeń krótkodystansowych.
Obecnie jedna piąta towarów trafiających drogą morską do Europy obsługiwana jest jedynie przez trzy porty: Rotterdam, Hamburg i Antwerpię. Ten brak równowagi w zakresie efektywności portów powoduje zatory komunikacyjne i jest źródłem dodatkowych kosztów dla wysyłających, przewoźników i konsumentów.
Komisja Europejska proponuje bardziej przejrzyste i otwarte procedury wyznaczania podmiotów świadczących usługi portowe. Ustanowione zostaną przepisy zapobiegające ewentualnym nadużyciom cenowym ze strony operatorów posiadających wyłączność praw.
Na poprawę połączeń portów z zapleczem przeznaczone zostaną środki unijne w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Głównie na finansowanie projektów w ramach priorytetowego programu tworzenia korytarzy TEN-T oraz połączenia portów z siecią kolejową, śródlądowymi drogami wodnymi oraz transportem drogowym.
Porty zyskają większą swobodę w zakresie pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury i większą przejrzystość procedur ustalania takich opłat i wykorzystywania finansowania ze środków publicznych.
W czerwcu bieżącego roku Komisja stworzy komitet ds. dialogu społecznego w portach, by umożliwić pracownikom i pracodawcom omawianie i uzgadnianie kwestii pracy portów. W 2016 r. dokona oceny postępów prac komitetu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?