Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Wisła musi być wykorzystywana do transportu!

Jarosław Popek
Polskie rzeki nie są wykorzystywane do transportu. To jednak musi się zmienić
Polskie rzeki nie są wykorzystywane do transportu. To jednak musi się zmienić Piotr Smoliński
- W 1989 roku, przy Okrągłym Stole rozmawiano także o gospodarczym wykorzystaniu rzek. Przez te lata jednak nic nie zrobiono - mówił Jerzy Kwieciński, prezes zarządu Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości, były podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego podczas panelu na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. - A tak naprawdę w polskie wody śródlądowe przestaliśmy inwestować w 1949 roku. Nie stać nas na dalsze czekanie.

Debata poświęcona korytarzom transportowym w Polsce, w tym wodnym szlakom śródlądowym, zgromadziła wiele znanych osobistości.

Jerzy Buzek, były przewodniczący Parlamentu Europejskiego, nie krył, że kwestie transportu są jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską. - Tak jak jesteśmy dobrze połączeni komunikacyjnie z zachodem, tak bardzo źle wygląda transport na południe z polskich portów, w tym tych w Gdyni i Gdańsku - mówił Jerzy Buzek. - Trzeba natychmiast wrócić do planów tworzenia korytarza transportowego na południe!

Zgadzali się z nim praktycznie wszyscy. Paweł Wojciechowski, były minister finansów, który teraz jest koordynatorem korytarza Ren-Alpy, jednego z dziewięciu korytarzy transportowych w Europie, przypominał jednak, że taki poziom wykorzystania szlaków wodnych jak w zachodniej Europie jest w Polsce bardzo trudny do osiągnięcia w najbliższych nawet kilkunastu latach.

- Ren jest żeglowny od 200 lat. Już wtedy powstawały nie tylko kanały, ale i odpowiednie instytucje zarządzające tym szlakiem. Dlatego też dziś to wzór. Ile jednak by kosztowało użeglugowienie Wisły, skoro została ona doprowadzona do takiego stanu jak obecnie? - mówił Wojciechowski. - A to, jak wygląda Wisła, niech zilustruje artykuł z „Dziennika Bałtyckiego”, w którym jeden z armatorów barek opowiada, że na jednej z nich zawsze wozi pogłębiarkę. Inaczej często nie da się płynąć.

Pieniądze były ważnym elementem dyskusji. Wojciechowski przekazał, że kraje Unii Europejskiej przygotowały 2,5 tys. projektów poświęconych żegludze śródlądowej. W najbliższych kilkunastu latach może zostać na to przeznaczone nawet 700 mld euro. Czy Polsce uda się zdobyć chociaż część tych funduszy? Na pewno trzeba przygotować odpowiednie projekty i nie muszą one dotyczyć nie tylko naszego kraju, ale mieć tzw. wartość dodaną, czyli wspomagać współpracę transgraniczną. Najpierw jednak Polska musi podpisać konwencję AGN, czego przez lata nie zrobiono.

Na użeglugowienie Wisły potrzeba, według szacunków podawanych przez dyskutantów, co najmniej kilkanaście miliardów złotych. To dużo, ale dzięki temu produkt krajowy brutto może wzrosnąć nawet o 1,8 proc.!

Nad stanem Wisły i tym, że nie jest ona dostępna dla żeglugi, ubolewają prawie wszyscy. Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, stwierdził wprost: - Ubolewamy, że transport śródlądowy nie funkcjonuje, bo to dałoby Lotosowi o wiele lepszą pozycję na rynku.

Podobnie sądzą szefowie innych firm. Transport śródlądowy jest, jak wiadomo, o wiele tańszy i bardziej przyjazny dla środowiska. Zrozumieli to już decydenci w Europie Zachodniej, zaczynają rozumieć ci z Europy Wschodniej. Szkoda, że w Polsce nadal trwa etap dyskusji - twierdzili uczestnicy panelu.

- Mamy taki sam potencjał rzek jak Niemcy. Oni jednak potrafią to przekuć w sukces. Jestem pewny, że w Polsce też tak będzie - komentował Jerzy Kwieciński.

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki